Perussuomalaisten puoluekokous ei ottanut kantaa työelämän heikennyksiin

Maria Mäkysen blogi
Ammattiliitto Pro seuraa aktiivisesti puolueiden keskustelua työelämästä. Perussuomalaisten puoluekokouksessa oli hyvä henki, mutta työelämäkysymyksiin asti ei päästy.

Perussuomalaisten puoluekokous ei ottanut kantaa työelämän heikennyksiin

Julkaistu 18.08.2023 klo 12:14
Blogit
Kirjoittanut
Maria Mäkynen

Puoluekokoukset ovat tyypillisiä paikkoja, joissa liitot ovat mukana seuraajina kuuntelemassa puolueiden jäsenten ajatuksia sekä keskustelua työelämäkysymyksissä. Olin Ammattiliitto Pron edustajana seuraamassa perussuomalaisten puoluekokousta 12.–13. elokuuta Tampereella.

Hallitusohjelmassa on tarkoitus käynnistää jo alkusyksystä merkittäviä heikennyksiä työelämään ja työttömien olosuhteisiin. Heti lakko-oikeuden rajoittamisen jälkeen.

Hallitusohjelmassa ensi töikseen hallitus rajaa yksilöiden lakko-oikeutta pika-aikataululla. Määräaikaisten työsopimusten solmiminen ilman perustetta johtaa käytännössä noin vuoden mittaiseen koeaikaan. Tämä osuu jo nyt työmarkkinoilla heikossa asemassa oleviin nuoriin ja naisiin. Raskaussyrjinnän määrän kasvaminen on odotettua.

Samanaikaisesti kun heikennetään irtisanomissuojaa, heikennetään myös työttömyysturvaa. Lokakuun 9. päivään mennessä valmistuvat esimerkiksi lakiesitykset työttömyysturvan ja asumistuen muutoksista, indeksijäädytyksistä eräisiin kansaneläke- ja elinkustannusindeksiin sidottuihin etuuksiin ja vanhusten ympärivuorokautisten hoivapaikkojen henkilöstömitoituksen voimaantulon siirtämisestä.

Ammattiliiton edustajana minua kiinnosti, mitä jäsenistö ajattelee hallitusohjelmasta, jolla heikennetään merkittävästi työelämää ja suomalaisen sopimusyhteiskunnan rakenteita. Perussuomalaiset ovat Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn tutkimuksen mukaan erityisesti työttömien, työntekijöiden ja toimihenkilöiden puolue.

Perussuomalaisten puoluekokouksessa ei keskusteltu työelämäkysymyksistä. Kokouksessa ei keskusteltu puoluekokouksille tyypillisestä poliittisesta ohjelmasta tai aloitteista eikä siellä työskennelty valiokunnissa tai työryhmissä. Tunnelma oli rauhallinen ja kesän aikana hitsautunut yhtenäiseksi oman joukkueen puolesta.

Puheenjohtajaksi uudelleen valittu Riikka Purra ei ottanut kantaa linjapuheessaan työelämäkysymyksiin. Yleiskeskustelussa hallitusohjelmaa kehuttiin useasti hyväksi.

Kun puoluekokouksen käytävällä rivijäsen tuli sanomaan, että ”pitäkää rivit suorana liitoissa”, on kysyttävä, tiesivätkö perussuomalaisten äänestäjät mitä tilasivat? Missä käydään jäsenistön työelämänäkemyksistä keskustelu, jos ei puoluekokouksessa?

Suomalaista sopimiseen pohjautuvaa työelämää ei tule uhrata identiteetti-ideologisten tavoitteiden alttarilla.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron yhteiskuntasuhdejohtaja. Ammattiliitto Pron yhteiskuntavaikuttajat seuraavat uudessa blogisarjassa eri puolueiden puoluekokouksia ja niissä käytävää työelämäkeskustelua.