”Pidetään huolta toisistamme”

Icon
Aila Järveläinen Kivitunturilla Savukoskella.
Aila Järveläisen voimabiisissä on sinnikkyyttä. Sitä tarvitsee myös luottamusmies, joka pitää esillä yhteisiä tärkeitä asioita, auttaa ja edustaa jäseniä. Ammattiliiton voima on sen jäsenissä, Järveläinen sanoo.

”Pidetään huolta toisistamme”

Julkaistu 01.11.2021 klo 08:00

Ylitarkastaja Aila Järveläinen taitaa priorisoinnin. Hän kehittää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilla lentotoiminnan laatu-, turvallisuus- ja riskienhallinnan järjestelmien tarkastuksiin menetelmiä, ohjeistusta ja työkaluja. Lisäksi hän kouluttaa tarkastajia, osallistuu itse tarkastuksiin ja on mukana alan kansainvälisissä työryhmissä.

– Tytär sanoi lapsena, että äiti antaa lentoyhtiöille luvan lentää. Sitähän työni yksinkertaistetusti on.

Järveläinen nauttii siitä, että saa työskennellä innostuneiden ihmisten kanssa ja voi sekä jakaa tietoa että oppia itse uutta muilta.

Järveläinen on myös Pron 2. varapuheenjohtaja, Traficomin pääluottamusmies ja valtakunnallisen ProUnioni-yhdistyksen puheenjohtaja. Luottamustoimissakin häntä ilahduttavat toimiva yhteistyö ja osaavat kollegat. Parhainta on kiitos ja palaute jäseniltä.

– Se että he kokevat saavansa sen tuen ja tiedon, minkä tarvitsevat, Järveläinen sanoo.

Yt:t takana, ves-neuvottelut edessä

Traficomilla toivutaan tällä hetkellä vaikeista, lähes puoli vuotta kestäneistä yt-neuvotteluista. Yt:t toivat epävarmuutta, irtisanomisia ja palvelussuhteen ehtojen muutoksia.

– Tämä on aiheuttanut henkistä pahoinvointia, pettymystä ja toivottomuuden tunnetta työyhteisössä. Se näkyy myös kuukausittaisissa fiilismittauksissamme.

Järveläisen mukaan tunnelma on nyt jo hieman parempi. Kohta edessä ovat vuoden 2022 puolella alkavat ves-neuvottelut. Järveläinen kertoo, että Traficomissa odotetaan valtion keskustason sopimukselta ostovoimaa tukevaa palkkaratkaisua. Tärkeintä on saada sekalinjainen palkkaratkaisu, jossa on jatkossakin täysperälauta.

Perälauta on sitova kirjaus työehtosopimuksessa määriteltyjen palkankorotusten toteuttamisesta, jos sopimukseen ei päästä paikallisesti. Täysperälaudassa tyypillisesti koko korotus toteutetaan yleiskorotuksena, jos sopimukseen kohdentamisesta ei ole päästy.

– Siitä ei saa antaa tuumaakaan periksi, tai muuten palkankorotukset ohjautuisivat meillä työnantajan päätöksellä ylempiin palkkaluokkiin.

Keskustasoisten valtion virka- ja työehtosopimuksien (ves) sopijapuolina ovat Valtion työmarkkinalaitos, Pro, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO.

Vessejä tarkentavat virastokohtaiset paikalliset sopimukset esimerkiksi työsuojelusta, luottamusmiesjärjestelmästä, palkkausjärjestelmästä ja virastoerien kohdentumisesta sekä varallaolosta.

Uusia jäseniä tarvitaan

Uudet työntekijät ovat Traficomilla yleensä nuoria, ja työntekijöiden keski-ikä on sen vuoksi laskenut. Järveläisen mukaan luottamushenkilöiden yhtenä tehtävänä on muistuttaa työnantajaa, että myös vanhemman väen työssäjaksamisesta ja työurien pidentämisestä on huolehdittava.

– Työaikakäytännöt ovat meillä onneksi joustavat, ja esimerkiksi virkavapaisiin ja osa-aikasopimuksiin on suhtauduttu hyvin. Mutta jos resurssit kiristyvät, asenne voi muuttua. Ei ole kirkossa kuulutettu, että asiat ovat näin aina ja ikuisesti.

Järveläinen kertoo, että kun viraston intraan ilmestyy uutinen uudesta työkaverista, Pron luottamusmies lähestyy häntä, kertoo Prosta, yhdistyksestä ja siitä, minkälaista apua liitosta ja luottamusmieheltä saa. Nuoret kuuluvat yleensä työttömyyskassaan ja ovat saattaneet ajatella, etteivät tarvitse liittoa mihinkään, toteaa Järveläinen. Sitten he ovat kuitenkin tulleet esimerkiksi yt-aikaan kysymään apua.

– Yt-neuvottelujen aikaan päätimme yhdessä muiden luottamusmiesten kanssa, että priorisoimme omat Pro-jäsenemme, mutta lähdemme myös muiden tueksi muutoskeskusteluihin, jos aikataulu sen sallii.  Osa näistä henkilöistä sitten liittyikin yt-neuvottelujen aikaan Prohon.

Metsässä mieli lepää

Traficomin pääkonttori sijaitsee Helsingin Kumpulassa. Aila Järveläinen taittaa 73 kilometrin työmatkansa Ikkalasta musiikkia kuunnellen. Hänen voimabiisinsä on Myrskyluodon Maija.

–  Myrskyluodon Maijassa on periksiantamattomuus, sitkeys ja luonnon kauneus. Mutta yhtä hyvin minuun uppoaa Teräsbetonin Taivas lyö tulta tai kasarihitit.

Järveläinen päästää irti arjesta mökillä Kaavilla Savo-Karjalassa, lukee kevyttä romaania, ulkoilee, ui avovesissä tai katsoo Downton Abbey -sarjaa. Hänen personal trainerinsä on pian yhdeksän vuotta täyttävä monirotuinen Muru-koira.

– Saan perheeltä satikutia siitä, etten koskaan ota puhelinta mukaan metsälenkeille, enkä voi soittaa apua, jos vaikka liukastun. Mutta metsässä vietän omaa aikaani, silloin en ole tavoitettavissa.

Järveläinen painottaa, että itsestään huolehtiminen on tärkeää, toisia unohtamatta, sillä yhdessä saadaan asioita aikaan.

– Ammattiliiton voima on sen jäsenissä. Pidetään huolta toisistamme.

Kuka?
Aila Järveläinen
Työpaikka Liikenne- ja viestintävirasto, Traficom
Titteli Ylitarkastaja, lentotoiminta ja koulutus palvelukokonaisuus
Liikenne- ja viestintäviraston pääluottamusmies, Traficom
Tärkeimmät luottamustoimet Prossa: hallituksen 2. varapuheenjohtaja, Pron valtion sopimusalan neuvottelukunnan vt. puheenjohtaja
Pron sektori: julkinen sektori
Pron yhdistys: Prounioni ry (pj)
Lempiruoka: kalaruuat ja erityisesti uunilohi, jonka Aila valmistaa näin:

Lohifileen päälle laitetaan tuoretta basilikaa, aurinkokuivattua tomaatteja ja vähän juustoa. Kala laitetaan uuniin 200 astetta ja n. 20 minuuttia ja nautitaan valmiina itse tehdyn hyvän perunamuusin kanssa.