Pro ei hyväksy lakko-oikeuden rajaamista

jorma malinen
Pro ei hyväksy lakko-oikeuden rajaamista lainsäädännöllä.

Pro ei hyväksy lakko-oikeuden rajaamista

Julkaistu 16.09.2022 klo 09:28
Kirjoittanut
Pro Uutiset
Pro ei hyväksy lakko-oikeuden rajaamista lainsäädännöllä.

- Lakko-oikeus on erottamaton osa Suomen perustuslakia ja ay-liikkeen kulmakivi, johon puuttumisella voi olla kauaskantoisia seurauksia suomalaiseen työelämään sekä työntekijöiden perusoikeuksiin ja hyvinvointiin. Liittokohtaisissa työehtoneuvotteluissa jokaisella liitolla on oikeus itsenäisesti asettaa omat neuvottelutavoitteensa ja pyrkiä niitä kohti. Jos tämä estetään lailla, Suomi rikkoo ratifioimaansa kansainvälisen työjärjestön ILO:n yleissopimusta, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Pron toiminnassa lakko on aina viimeinen keino, jota käytetään harkiten ja pitkien neuvottelujen jälkeen. Pro toivoo nytkin sopua suojelutyöhön liittyen.

- Lakkopäätöksiä tehdessämme teemme aina tarvittavat rajaukset siten, etteivät lakkomme aiheuta vaaraa hengelle, terveydelle tai omaisuudelle. Myös tässä kiistassa osapuolten tulee päästä sopuun tarvittavasta suojelutyöstä, jotta ihmishenget eivät vaarannu, Malinen sanoo.