Pro ja PAM huolissaan Veikkauksen yhteiskuntavastuuttomuudesta

Ammattiliitto Pro ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ovat huolissaan Veikkauksen aikeista lopettaa ravintolakasinopelit Suomesta. Pahimmillaan kilometritehdas kutsuisi noin neljääsataa Veikkauksen työntekijää.

Pro ja PAM huolissaan Veikkauksen yhteiskuntavastuuttomuudesta

Julkaistu 06.03.2019 klo 10:40

Pro Uutiset / Lähde: Pron ja PAMin tiedote 6.3.2019 / Korjattu tunnuslukuja 6.3. kello 13.50

– Veikkaus toimii isoimman oikeudella ja käyttää valtionyhtiön monopoliasemaa täysin yhteiskuntavastuuttomasti, sanovat puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta ja puheenjohtaja Ann Selin Palvelualojen ammattiliitto PAMista.

Taustalla ei taloudellisia syitä

Veikkaus on perustellut yhteistoimintaneuvotteluja tuotannollisilla syillä. Yhtiö aikoo panostaa tulevaisuudessa digitaaliseen liiketoimintaan ja uusien liiketoimintamallien luomiseen.

– On käsittämätöntä, että valtionyhtiö jättää voitollista tulosta tekevät työntekijät vaille työtä. Mikäli Veikkaus irtisanoo työntekijöitään, niin heillä ei ole käytännössä mahdollisuutta työllistyä samalle alalle koska Veikkauksella on Suomessa monopoliasema, Malinen ja Selin kysyvät.

– Henkilöstö on jo pitkään osoittautunut sitoutumista tekemällä erittäin maltillisia palkkaratkaisuja, joista viimeisin tehtiin vasta muutama kuukausi sitten. Yhtiö on samanaikaisesti takonut historiansa parhaimpia tuloksia ja käyttää pelkästään oman monopoliasemansa markkinointiin yli 50 miljoonaa euroa vuodessa.

Puheenjohtajat kysyvät, haluaako Veikkaus todellakin siirtää omat työntekijänsä avustusten kohteiksi.

Märkä rätti ravintolayrittäjien naamalle

Veikkaus toteuttaa strategiaansa eriarvoistamalla ravintolayrittäjien toimintaa ja ravintoloiden kannattavuutta. Yhtiöllä on nyt 187 pelipöytää 162 ravintolassa ympäri Suomea. Jatkossa pelipöytään pääsisi yhdeksällä Feel Vegas -klubilla Helsingissä, Espoossa, Jyväskylässä, Turussa, Kuopiossa, Rovaniemellä sekä Tampereella.

Monelle ravintolayrittäjälle pelipöytä tuo varsinaisen liiketoiminnan lisäksi asiakasvirtaa.

– Veikkaus vääristää päätöksellä kilpailua ja vie leivän ravintolayrittäjän suusta keskittämällä pelit muutamaan toimipisteeseen. Pelipöytien alasajo voi siten vaikuttaa välillisesti myös ravintolatyöntekijöihin asiakasvirran vähenemisen kautta, Malinen ja Selin sanovat.

Henkilöstön ehdotuksia ei haluta kuulla

Malisen ja Selinin mielestä yhteistoimintaneuvottelut ovat olleet pelkkää teatteria. Luottamusmiesten ehdotukset ovat kaikuneet kuuroille korville.

– Neuvotteluiden kuluessa on syntynyt vaikutelma siitä, että päätös neuvotteluiden tuloksesta on tehty jo ennen niiden alkua. Tämä herättää kysymyksiä siitä, onko neuvotteluissa edes tarkoitus hakea vaihtoehtoisia ratkaisuja.

Henkilöstöllä on selkeä viesti Veikkauksen johdolle: työntekijöistä on kannettava vastuu.

– Haluamme, että turvattavissa olevat työpaikat säilytetään ja ratkaisuja etsitään yhdessä henkilöstön kanssa. Jos jossain tehtävässä on pulaa osaajista, Veikkauksen pitäisi kouluttaa irtisanomisvaarassa oleva henkilö tehtävään. Veikkauksen vastuullisuusohjelman mukaan se on ”sekä yhden että miljoonan ihmisen puolella, eikä ketään unohdeta”. Odotamme, että Veikkaus toimii arvojensa mukaisesti eikä valtionyhtiönä unohda omia työntekijöitään.