Hyppää pääsisältöön

Pro: Toimihenkilöiden ansiokehityksen huomiotta jättäminen heikentää Suomen houkuttelevuutta

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen
Toimihenkilöiden ansiokehityksen huomiotta jättäminen heikentää Suomen houkuttelevuutta. Pro kantaa huolta myös Suomen houkuttelevuudesta osaavasta työvoimasta kilpailtaessa.

Julkaistu 08.02.2023 klo 07:00
Uutiset

Pron ja Teknologiateollisuuden Työnantajien neuvotteluissa ei löytynyt yhteistä linjaa palkankorotuksista, eikä edellytyksiä sovintoesitykselle. Palkankorotusten taso, etenkin kaikille maksettava yleiskorotus, joka turvaisi kaikille reaaliansioiden kehityksen, on edelleen sopimatta.

– Inflaation kurittaessa myös esihenkilö- ja asiantuntijatyötä tekevien reaaliansio- ja ostovoimakehityksen turvaaminen on erityisen tärkeää ihmisten ja perheiden tukemiseksi tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Pro ei voi hyväksyä jäsentemme ansiokehityksen huomiotta jättämistä muihin palkansaajiin verrattuna, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

– Vientiteollisuuden yritykset etsivät osaavaa työvoimaa työperäisistä maahanmuuttajista, ja Suomi kilpailee houkuttelevuudessa muiden Euroopan teollisuusmaiden kanssa. Koska asiantuntijoiden reaaliansiotaso on meillä heikompi kuin kilpailijamaissa, teollisuuden valitsema linja ansiokehityksessä heikentää Suomen houkuttavuutta, Malinen jatkaa.