Pro tuomitsee jyrkästi YTN:n luottamushenkilön irtisanomisen

Nokia purki Pron, Teollisuusliiton ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n kolmen päivän lakon jälkeen luottamushenkilön työsuhteen. Pro tuomitsee jyrkästi irtisanomisen ja vaatii lainsäädännön parantamista.

Pro tuomitsee jyrkästi YTN:n luottamushenkilön irtisanomisen

Julkaistu 16.12.2019 klo 12:55

Pro Uutiset

Nokia purki pitkäaikaisen työntekijänsä työsuhteen teollisuuden kolmen päivän lakon jälkeen joulukuussa. Pron puheenjohtaja Jorma Malinen tuomitsee YTN:n luottamushenkilön irtisanomisen jyrkästi.

– Vaadimme työsuhteen palauttamista välittömästi. Ammattiliitoilla tulee olla nollatoleranssi luottamushenkilöiden huonoon kohteluun ja erityisesti työsuhteiden päättämiseen, kun luottamushenkilöt hoitavat luottamustehtäviään.

Pron kohdalla vastaavia tapauksia ei tullut esiin, mutta jäseniä on uhkailtu luvattomilla poissaoloilla.

– Kaikki laittomat uhkaukset pitää ilmoittaa liittoon, jotta niihin voidaan puuttua. Liiton julistama lakko on laillinen toimenpide tilanteessa, jossa kohtuullista sopimusta ei saada neuvotteluilla aikaan.

Luottamushenkilöiden suojaa parannettava lainsäädännöllä

Luottamushenkilöiden työsuhdeturva perustuu pääosin työehtosopimuksiin. Työsopimuksen voi purkaa vain työsopimuslain tarkoittamasta erittäin painavasta syystä.

– Luottamushenkilöiden suojaa ja oikeusturvaa on parannettava lainsäädännön ja työehtosopimusten kautta. Sillä voidaan edistää myös paikallisen sopimisen kehittämistä.

Malinen viittaa valtiovarainministeri Katri Kulmunin toiveeseen karsia paikallisen sopimisen kieltoja, joita on noin 50. Työnantajaliittoihin kuulumaton yritys ei voi sopia esimerkiksi työajan joustoista. Monissa yrityksissä olisi tarve sopia esimerkiksi pidemmistä työpäivistä sesonkiaikana ja vastaavasti lyhyemmistä päivistä hiljaisempina aikoina.

Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo jakaa Malisen toiveen paikallisen sopimisen kehittämisestä, mutta on pettynyt sen toteutumiseen.

– Paikallisia sopimuksia tehdään konsernitasolla. Se ei ole paikallista sopimista. Sopimukset pitäisi tehdä yrityksestä riippuen toimipiste- tai osakeyhtiökohtaisesti. Sillä tavoin voidaan parantaa myös luottamushenkilöiden suojaa.

Kiitos lakkoon osallistuneille

Pro haluaa kiittää lämpimästi kaikkia teollisuuden lakkoihin osallistuneita. Lakot ovat sujuneet hyvin ja neuvottelijat ovat saaneet parhaan mahdollisen tuen työpaikoilta.

– Työnantajaliittojen kohtuuttomat heikennysesitykset ovat herättäneet jäsenemme ymmärtämään, että sovituista eduista täytyy pitää yhdessä kiinni. Ainostaan järjestäytyminen ammattiliittoon turvaa tämän, Malinen toteaa.

– Ammattiliitto on aina jäsentensä puolella.