Hyppää pääsisältöön

Pron edustajisto: Sanelupolitiikalla ei rakennetta kestävää työelämää

Edustajisto 21.4.2023
Hallitustunnustelijapuolueen kokoomuksen kysymykset ja vastaukset aiheuttavat huolta Ammattiliitto Pron edustajiston kevätkokouksessa. Mervi Ruokolalle myönnettiin liiton kultainen ansiomerkki. Lisäksi palkittiin ansioituneita luottamusmiehiä.

Pron edustajisto: Sanelupolitiikalla ei rakennetta kestävää työelämää

Julkaistu 21.04.2023 klo 14:40
Kuvaaja Petri Anttila

Ammattiliitto Pron edustajisto kokoontuu sääntömääräiseen kevätkokoukseensa 20.–21.4. Majvikissa Kirkkonummella. Hallitustunnustelijapuolueen kokoomuksen kysymykset ja vastaukset aiheuttivat huolta edustajistossa ensimmäisenä kokouspäivänä.

Suomeen näyttää muodostuvan hallitus, jossa kokoomuksen johdolla toteutetaan työelämässä heikennyksiä, jotka eivät tule olemaan palkansaajille eduksi.

Kokoomus on julkisesti maalannut kuvaa isoista muutoksista työelämälainsäädäntöön, jotka vaativat jopa perustuslain uudelleenarviointia.

– Uhkana on, että tuleva hallitus tulee tekemään muutoksia, joilla rapautetaan sopimusjärjestelmää, mahdollistetaan työnantajan sanelupolitiikka ja lisätään työelämän epävarmuutta. Muutokset uhkaavat romuttaa yhdessä sopimisen kulttuurin, Pron edustajiston puheenjohtaja Kristiina Lindroos toteaa.

Kokoomuksen hallitustunnustelukysymys sopimisen vapauden edistämisestä yhdistettynä puolueen aiempiin ulostuloihin työelämän heikentämisestä ei lupaa aitoa yhdessä sopimista, vaan sanelua palkka- ja työaikaehtojen heikentämisestä.

Kokoomuksen yrittäjyyslinjauksissa tavoitellaan myös palkoista ja työajoista sopimista työehtosopimuksista poikkeavalla tavalla. Paikallista sopimista ehdotetaan ratkaisuksi monenlaisille uhkakuville.

– Paikallista sopimista tehdään jo nyt hyvin laajasti. Keskeistä on, että paikallinen sopiminen edellyttää sopimista, ei sanelua. Keskustelusta usein unohtuu, että sovitut työ- ja virkaehtosopimukset luovat vain minimiehdot työehdoille, jonka päälle voi sopia. Jo olemassa olevissa sopimuksessa on paikallisen sopimisen elementtejä, joita ei olla kuitenkaan hyödynnetty. Mikään ei estä myöskään sopimasta sopimuksia parempia ehtoja, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen muistuttaa.

Pro on sitoutunut edistämään aitoa paikallista sopimista, joka perustuu yhteisille sovituille pelisäännöille, joilla pyritään suojelemaan työsuhteen heikompaa osapuolta ja tukemaan tasapuolisen neuvottelun edellytyksiä. Keinoina tähän Pro on esittänyt luottamusmiesten suojan ja tiedonsaantioikeuksien parantamista sekä säädöksiä työntekijöiden tulkintaetuoikeudesta paikallisten sopimusten osalta.

Liittojen kanneoikeus puolestaan antaisi paremmat mahdollisuudet puolustaa yksilön oikeuksia tilanteissa, joissa yksittäisen työntekijän mahdollisuudet puuttua esimerkiksi työlainsäädännön rikkomiseen ovat heikot.

Lue Pron edustajiston kannanotto täältä ja edustajiston puheenjohtajan Kristiina Lindroosin puhe edustajistolle täältä.

Pandemian jälkeen liiton toiminta normalisoitui

Edustajisto hyväksyi kokouksessaan Ammattiliitto Pron konsernin tuloslaskelman, taseen ja tilinpäätöksen vuodelta 2022. Koronatilanne helpotti vuoden 2022 aikana ja liiton toiminta muuttui ennen pandemiaa edeltäneiden vuosien kaltaiseksi. Toiminnan normalisoituminen tarkoitti lisää kuluja muun muassa matkustamiseen, läsnäolokoulutuksiin ja kokoustamiseen.

Vuoden 2022 aikana liitto työllisti noin 151 henkilöä, jotka työskentelivät pääosin edunvalvontaan, koulutukseen ja muihin palveluihin liittyvissä asiantuntijatehtävissä. Henkilöstökuluja oli noin 16,8 miljoonaa euroa.

– Nordean henkilöstöyhdistys Nousu ry liittyi viime vuoden alussa Prohon, ja heidän myötään liittoon siirtyi uutta henkilöstöä sekä uusia jäseniä, talous- ja hallintojohtaja Jani Salenius kertoo.

Vaikea neuvottelukierros näkyi myös liiton taloudessa, koska vuonna 2022 jouduttiin järjestämään useita työtaisteluita. Liiton talous kesti työtaisteluiden kustannukset hyvin. Merkittäviin lakkoavustuksiin liitto on varautunut pitkäjänteisellä sijoitustoiminnalla ja riittävällä likvidillä varallisuudella.

Muut varsinaisen toiminnan kulut viime vuonna olivat 32,8 miljoonaa euroa, ja varsinaisen toiminnan kulut olivat yhteensä 50,0 miljoonaa euroa. Tilinpäätös osoitti noin 21 miljoonaa euroa alijäämää.

Pro-konsernin yhtiöt tekivät vuonna 2022 liikevaihtoa yhteensä 16,7 miljoonaa euroa. Yhtiöiden yhteenlaskettu tulos oli 0,8 miljoonaa euroa ja konsernitaseen loppusumma oli 340 miljoonaa euroa.

Mervi Ruokolalle liiton kultainen ansiomerkki

Ensimmäisen kokouspäivän alussa 21.4. kukitettiin vuoden 2023 prolaiseksi luottamusmieheksi valittu Veera Auramo. Vuoden luottamusmies nauttii oman työpaikkansa luottamusta ja on oman alansa aktiivinen ja osaava ammattilainen. Sitowise Oy:llä työskentelevä Veera Auramo on taistellut edustettaviensa puolesta periksiantamattomasti ja yhteistyö hänen kanssaan on sujuvaa.

– Olen sanomattoman ylpeä tästä tunnustuksesta, Auramo kiitti.

Pro palkitsee vuosittain erityisen ansioituneen luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun. Tänä vuonna valittiin vuoden luottamusmies. Auramo edustaa Prota syksyllä, kun valitaan STTK:n vuoden luottamusmies.

Lisäksi Pron edustajistossa palkittiin tunnustuspakinnoilla Mikko Kuusela Posti Oy:stä sekä Medisize Oy:n luottamusmies Veli-Pekka Räsänen.

Kevätkokouksessa Pro palkitsi Mervi Ruokolan liiton kultaisella ansiomerkillä. Joulukuussa 2022 eläköitynyt Ruokola on Työttömyyskassa Pron kassanjohtajana edistänyt merkittävästi liiton ja sen jäsenten etuja valtakunnallisella tasolla.

– Kiitos valtavasti. Olen todella otettu tästä tunnustuksesta. Olen saanut tehdä työtä, johon uskon ja silloin aika menee nopeasti. Työssä saa ja pitää olla hauskaa, palkitsemisesta yllättynyt Ruokola totesi.

Pron kultaista ansiomerkkiä on jaettu tähän mennessä vain 20 kappaletta.