Vuoden luottamusmies on sinnikäs neuvottelija

veera auramo vuoden prolainen luottamusmies
Vuoden prolaiseksi luottamusmieheksi on valittu marttilalainen Veera Auramo. Sinnikkääksi tituleerattu Auramo uskoo yhteistyöhön ja siihen, että useimmiten ongelmiin löytyy ratkaisu.

Vuoden luottamusmies on sinnikäs neuvottelija

Julkaistu 20.04.2023 klo 06:22
ProStoori
Kirjoittanut
Tarja Västilä
Kuvaaja Suvi Elo

Suomen Sitowise Oy:llä työskentelevä Veera Auramo pitää Vuoden prolainen luottamusmies -palkintoa uskomattoman upeana tunnustuksena.

– Olin jo ehdokkuudesta hämilläni. Kaipa tämä kertoo siitä, että jotain on tehty oikein.

Auramo on nyt neljättä vuotta työpaikkansa toimihenkilöiden luottamusmies. Hän pitää huolta 160 toimihenkilön hyvinvoinnista ympäri Suomen. Luottamustoimen lisäksi hän kuuluu suunnittelu- ja konsulttialan neuvottelukuntaan.

Työkseen Auramo on tehnyt elementtisuunnittelua viitisen vuotta. Sitowise on rakennetun ympäristön suunnittelu- ja konsultointiyritys, jossa on kaikkiaan 1 900 työntekijää.

Muutosneuvotteluja on riittänyt

Nyt 35-vuotias Auramo oli aikoinaan heti valmis luottamusmiehen pestiin. Toimihenkilöillä ei ollut edustusta, eikä vastaehdokkaitakaan ollut. Yhteisten asioiden hoitaminen oli tullut tutuksi jo edellisestä työpaikasta, jossa hän toimi niin ikään luottamusmiehenä.

Auramolla ei ole ollut helpot luottamusvuodet: yhtiössä on käyty useat muutosneuvottelut. Viime vuosiin ovat osuneet pandemia ja Ukrainan sota, jotka molemmat ovat heijastuneet myös omalle työpaikalle.

– Perustelut ja syyt löytyvät helpommin muun muassa maailmantilanteesta johtuviin muutosneuvotteluihin, esimerkkinä vaikkapa koronan aiheuttamat lomautukset. Mutta erityisen kuormittavia ovat yksilötasolle menevät neuvottelut, joissa ihmisen hädän ihan kuulee. Sellaiset riipaisevat itseäkin.

Jälkimmäisissä tapauksissa Auramo on joutunut selvittämään paljon asioita sekä pyytämään apua ja neuvoja joko luottamusmieskollegoilta tai liitolta. Joskus iltalukemisena on ollut Finlex, kun on pitänyt perehtyä muun muassa lainsäädäntöön, oikeuskäytäntöihin ja viranomaisnormeihin.

– Yksittäiset tapaukset hiipivät ihon alle ja pitää olla enemmän skarppina. Lisäksi henkilöön meneviä asioita pitää käsitellä mahdollisimman hienovaraisesti.

Omasta jaksamisesta huolehdittava

Auramo myöntää, että luottamusmiehenä toimiminen vie aikaa. Varsinkin kun luottohenkilö itse on työorientoitunut: mitään ei voi jättää puolitiehen. Aiheet ovat vaikeita ja vaativat paneutumista.

– Aikaisemmin päivät venyivät, mutta viimeisen vuoden olen yrittänyt hakea tasapainoa ja löytää kultaisen keskitien. En enää jää vapaa-aikana murehtimaan asioita.

Puhelin on soinut jopa lauantai-iltana, kun epätoivoinen työntekijä on halunnut Auramosta kuuntelijaa. Hän myöntää. että on edustettava ja kuunneltava hädässä olevaa. Nykyään työpuhelin ja tietokone pysyvät vapaa-aikana kiinni.

– Jaksamista on auttanut se, etten plärää sähköposteja iltaisin ja viikonloppuisin. Vaikka teenkin tätä rakkaudesta lajiin – työehtosopimukset ja lainsäädäntö ovat lähellä sydäntä –, omasta jaksamisesta on huolehdittava.

Juoksuhiekasta toivon kipinään

Luottamusmies pyrkii aina olemaan hyvä neuvottelukumppani – olemaan työntekijän puolella ja vastaamaan työnantajalle asianmukaisesti.

– Vaikka osa asioista on tuttuja, selvitystyötä tarvitaan. Aina edessä on kuitenkin jotain uutta ja ihmeellistä. On helpompaa, kun perustelut ovat kunnossa. Hyviä vastaehdotuksia kannattaa aina tarjota ja haastaa työnantajaa.

Auramon mukaan avoin ja sujuva keskusteluyhteys on neuvotteluissa hyväksi. Asiat pitää nostaa rehdisti pöydälle ja ottaa molempien osapuolien mielipiteet huomioon. Yhteistoimintaa pystytään rakentamaan paremmaksi, kun molemmat osapuolet kunnioittavat toisiaan.

– Asiat riitelevät, eivät ihmiset. Ongelmat on hyvä ottaa esiin ratkaisukeskeisesti. Olemme saaneet työpaikkoja myös pelastettua. Kiitoksia pitää lähettää johdollekin, on tärkeää, että työnantaja pystyy neuvottelemaan. Muutosneuvottelut ovat menneet parempaan suuntaan: toivon kipinää on, vaikka välillä on epätoivossa rämmitty juoksuhiekassa.

Motto, joka kulkee Auramon mukana töissä ja vapaa-aikana, on: Kaikki on mahdollista, mahdottoman toteuttaminen vie vain hieman enemmän aikaa. Useimmiten ongelmiin löytyy ratkaisu ja asiat selviävät.

Kollegat ja liitto jeesaavat

Auramo on saanut olla aktiivinen ja periksiantamaton, mutta hän kiittää myös luottamusmieskollegoitaan, joilta on aina saanut apua. Kuuden hengen luottariporukka on viikoittain tekemisissä, oman aisaparinsa, ylempien toimihenkilöiden luottarin kanssa Auramo sanoo jakavansa tunnontuskiaan päivittäin.

– Usein tulee kysyttyä kaikenlaista ja yleensä kysymällä selviää. Tämän työn suola on se, ettei koskaan tule valmista. Lisäksi liiton järkkymätön tuki on ollut tärkeää, olen saanut paljon neuvoja.

Kolme kouluikäistä lasta auttavat äitiä irtautumaan työkuvioista. Perheen ja ystävien lisäksi voimavarana on mökkeily: etätyöviikkoinakin Auramon tavoittaa mökiltä Itä-Suomesta. Siellä työtkään eivät tunnu työltä.

Perheessä on kasvamassa tulevia neuvottelijoita:

– Keskimmäinen lapsi haki limsan jääkaapista arki-illan saunomisen yhteydessä. Isänsä sanoi, että mehän olemme sopineet, että limsaa juodaan vain viikonloppuna. Poika totesi siihen, ettemme me ole yhdessä mitään sopineet vaan sinä olet asian päättänyt.

Perhe otettiin luonnollisesti mukaan, kun tieto Vuoden prolaiseksi luottamusmieheksi valinnasta ratkesi. Auramot lähtivät ravintolaan syömään ja lapset kutsuivat kaverinsakin kotiin Pommacille – arki-illasta huolimatta.