Pron Malinen: Altian myyntilupa on väärä signaali henkilöstölle

– Eduskunnan päätös myöntää myyntilupa Altialle asettaa yli 5 000 ihmisen tulevaisuuden ja elannon vaakalaudalle, sanoo Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Pron Malinen: Altian myyntilupa on väärä signaali henkilöstölle

Julkaistu 19.06.2014 klo 16:02

Pro Uutiset / Katri Kangas / Pron tiedote

Eduskunta hyväksyi hallituksen lisätalousarvioesityksen ja sen yhteydessä valtuudet Altian myyntiin eilen keskiviikkona 18. kesäkuuta.

– Eduskunnan päätös myöntää myyntilupa Altialle asettaa yli 5 000 ihmisen tulevaisuuden ja elannon vaakalaudalle. Eikö tässä pitänyt työllisyyttä ja kasvua rakentaa eikä enää lisää horjuttaa ihmisten luottamusta tulevaisuuteen? Tässä on sellainen ikävä maku, että Arkadianmäellä puhutaan muuta kuin tehdään, sanoo Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Altia ja koko kotimainen alkoholiteollisuuden ketju on suuri työllistäjä Suomessa. Yli 5 000 ihmistä saa elantonsa suoraan tai välillisesti Altian kautta. Yritys työllistää suoraan Suomessa noin 600 henkeä. Altian Koskenkorvan tehdas käyttää kotimaisesta ohrasta noin 30 prosenttia, jota viljelee lähes 2 500 viljelijää. Alkoholijuomien lisäksi Altia valmistaa tärkkelystä paino-, panimo- ja paperiteollisuuteen sekä rehua noin 1 500 sikatilalle.

– Altian myyntitulot eivät ratkaise valtion talousongelmia. Sen sijaan pahimmassa tapauksessa suomalaisia työpaikkoja häviää tuhansia. Se on valtion omistajana kyettävä estämään. Altiassa on käyttämättömiä mahdollisuuksia esimerkiksi biopolttoaineen kehittämistyössä. Uusiin käyttämättömiin innovaatioihin kannattaa satsata, sillä ne voivat pitkällä tähtäimellä parantaa valtiontaloutta ja työllisyyttä myyntiä kauaskantoisemmin, Malinen arvioi.

Myyntituloista osa suoraan henkilöstön työllistymiseen

Valtiontalouden surkea tila on ajanut hallituksen ja eduskunnan valmistelemaan valtionyhtiöiden myyntejä. Ammattiliitto Pro on huolissaan myyntilupaan liittyvistä kirjauksista huolimatta Altian henkilöstön tulevaisuudesta.

- Kun myyntiä nyt valmistellaan, niin sen ehtona pitää olla, että myyntituloista osa osoitetaan suoraan henkilöstön työllistymiseen. Tätä varten pitää perustaa esimerkiksi muutosturvarahasto. Jos se edellyttää lakimuutoksia, ne pitää valmistella samassa yhteydessä kuin Altian myyntiä ollaan viemässä eteenpäin, Malinen vaatii.

Malisen mielestä kaikki toimintojaan myyvät yritykset pitäisi lailla velvoittaa siirtämään osan myyntivoitoistaan henkilöstölle perustettavaan muutosturvarahastoon. Rahasto varmistaisi, että henkilöstöä ei hylätä työttömyyskortistoon. Muutosturvarahoilla koulutetaan henkilöstöä, etsitään heille työpaikat ja tarvittaessa tuetaan taloudellisesti aloittamaan uusi elämä uudella paikkakunnalla.

Altian toimihenkilöt kuuluvat Prohon ja heihin noudatetaan Pron neuvottelemaa työehtosopimusta.