Pron Malinen: Stora Enson kannettava vastuu työntekijöistään

Kuva: Shutterstock
Pron puheenjohtaja Jorma Malinen pitää Stora Enson päätöstä Veitsiluodon tehtaan sulkemisesta moukarimaisena iskuna Meri-Lapin työllisyydelle.

Pron Malinen: Stora Enson kannettava vastuu työntekijöistään

Julkaistu 20.04.2021 klo 12:30
Kirjoittanut
Pro Uutiset

Paperiyhtiö Stora Enso ilmoitti yt-neuvotteluiden aloittamisesta Veitsiluodon tehtaan sulkemiseksi Kemissä. Tehdas on 675 henkilön työpaikka.

– Päätös tehtaan sulkemisesta on moukarimainen isku Meri-Lapin työllisyydelle, sanoo Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Yhtiön mukaan tehtaan sulkemisen syy on pandemian aiheuttama pysyvä paperin kysynnän lasku. Malisen mukaan on valitettavaa, ettei yhtiö löytänyt korvaavia tuotteita ja päätynyt konversioratkaisuun.

– Yhtiön on kaikilla mahdollisilla tavoilla tuettava henkilöstön kouluttautumista ja uudelleentyöllistymistä, Malinen korostaa.

Stora Enso jakoi viime vuodelta osinkoa noin 236 miljoonaa euroa.

Veitsiluodossa työskentelee noin sata Pron jäsentä. Ammattiliitto Pro ja Työttömyyskassa Pro ovat luottamusmiesten ja alueasiamiesten kanssa jäsentensä tukena.

–  Haluamme olla paikan päällä siellä, missä ihmisillä on hankaluuksia, Malinen sanoo.