Pron Malinen: ”Työtuomioistuin ei kuullut Prota Kotidatan työehtosopimuskiistan ratkaisussa”

-  Ratkaisu perustuu Kotidatan ja Kaupan liiton antamiin virheellisiin väittämiin yrityksen toiminnasta ja toimihenkilöiden työtehtävistä, toteaa Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Julkaistu 04.09.2020 klo 13:55

Pro Uutiset

Pro vaatii edelleen Kotidataa noudattamaan ICT-alan työehtosopimusta, sillä tilanne on kohtuuton Kotidatan toimihenkilöiden kannalta.

Työtuomioistuin antoi Suomen Kotidata Oy:n työehtosopimusta koskevan ratkaisunsa 3. syyskuuta. Sen mukaan Kotidatassa voidaan noudattaa kaupan alan työehtosopimusta, joka on heikompi kuin ICT-alan toimihenkilöiden työehtosopimus. Pro vaati, että ICT-alan työtehtäviä tekevien toimihenkilöiden työehdot määrää ICT-alan työehtosopimus.

– Prota ei kuultu työtuomioistuimen ratkaisussa lainkaan. Ratkaisu perustuu Kotidatan ja Kaupan liiton antamiin virheellisiin väittämiin yrityksen toiminnasta ja toimihenkilöiden työtehtävistä, toteaa Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Kaupan liitolla oli tiedossaan todelliset henkilöstön tehtävät, jotka eivät olisi puoltaneet kaupan työehtosopimuksen soveltamista ja työtuomioistuimen tekemää ratkaisua, Malinen jatkaa.

Mikäli Prota olisi kuultu asiassa, päätös voinut olla erilainen. Nyt asiassa sivuutettiin Pron perustelut, jotka kerrottiin jo valtakunnansovittelijan johdolla käydyssä sovittelussa.

– ICT-alan töitä tekevät toimihenkilöt ansaitsevat samat työehdot kuin heidän kanssaan samoja töitä tekevät kollegansa Elisalla ja Telialla. Pro ei hyväksy alipalkkausta ja työehtosopimushoppailua missään nimessä. Kotidatan toimihenkilöiden työsuhteen ehdot ovat niin huonot, että tuntipalkka saattaa pahimmillaan jäädä muutamaan euroon.

Pro harkitsee, millaisilla oikeudellisilla ja muilla jatkotoimilla jäsenten työehdot saadaan korjattua ja alipalkkaus loppumaan yrityksessä mahdollisimman nopeasti.