Pron opiskelijatoiminta on opettanut ja antanut paljon

sini partinen
Nopealla aikataululla rakennusmestariksi valmistunut Sini Partinen onnistui yhdistämään opinnot, työn ja ay-toiminnan.

Pron opiskelijatoiminta on opettanut ja antanut paljon

Julkaistu 28.05.2020 klo 06:45
ProStoori
Kirjoittanut
Anu Vallinkoski

Tamperelaisen Sini Partisen, 31, kalenteri on ollut viimeiset kolme vuotta varsin täynnä. Nainen on ahkeroinut rakennusmestarin opinnot puoli vuotta tavoiteaikaa ripeämmin valmiiksi ja samalla tehnyt töitä ja ollut mukana Pro-opiskelijat ry:n hallituksessa.

– Kaikki on mennyt sopivasti lomittain. Töitä olen tehnyt Destialla infra- ja kadunrakennuksessa sen minkä olen opinnoilta pystynyt. Ammattiliiton opiskelijajärjestön tapaamiset taas ovat pääsääntöisesti viikonloppuisin tai iltaisin, Partinen selittää ajankäyttöään.

Joustavat opinnot kirittivät valmistumista

Kova halu takaisin työelämään kiritti opiskeluvauhtia. Partinen kehuu Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) joustavuuden mahdollistaneen nopean opiskelun. TAMKissa opiskelijat saavat varsin vapaasti rakentaa oman lukujärjestyksensä ja määrittää oman opiskelutahtinsa.

Joustavuus näkyi myös siinä, miten kursseja voi poimia kursseja muista koulutusohjelmista. Tavallisesti rakennusmestareiden tutkinnossa ei ole esimerkiksi kadunrakentamiseen liittyviä opintoja. Partinen kuitenkin sai paneutua infrainsinöörien kursseilla muun muassa louhintatekniikkaan.

Ay-toiminnalle lisää näkyvyyttä

Pron opiskelijoiden hallituksen jäsenyyttä Partinen pitää arvokkaana kokemuksena.

Minusta ammattiyhdistyksen näkökulman pitää näkyä yhteiskunnassa.

– Minusta ammattiyhdistyksen näkökulman pitää näkyä yhteiskunnassa. Ja se ei näy, jos kukaan ei sitä nosta esiin. Itse olen saanut yhdistystoiminnasta paljon. Olen oppinut ottamaan kantaa ja sisäistänyt paljon kokouskäytännöistä ja päätöksenteosta. Mukavaa on tietysti sekin, että on saanut olla saman arvomaailman jakavien ihmisten kanssa.

Sini Partisen mielestä rakennusala hyötyisi siitä, että siellä toimii erilaisia ihmisiä.

Naiset yhä harvassa rakennusalalla

Parhaillaan Partinen työskentelee ainoana työnjohtajana Pusun sillan korjaustyömaalla Ruovedellä. Paitsi työmaan ainoa työnjohtaja hän on myös työmaan ainoa nainen.

– Minua se ei haittaa. Toki olisi mukavaa, jos rakentamisessa olisi nykyistä enemmän naisia. Uskon, että alalle olisi hyötyä siitä, että töissä on erilaisia ihmisiä, joilla on erilaisia näkökulmia, hän sanoo.

Partisen koko oma työura on liittynyt jollain tapaa rakentamiseen.

Olisi mukavaa, jos rakentamisessa olisi nykyistä enemmän naisia. Uskon, että alalle olisi hyötyä siitä, että töissä on erilaisia ihmisiä, joilla on erilaisia näkökulmia.

Lukion jälkeen hän halusi jotain muuta kuin pänttäämistä. Isäpuolen jalanjäljissä tie vei ammatilliseen oppilaitokseen rakennuslinjalle. Koulun jälkeen Partinen työskenteli kirvesmiehenä, kunnes työmaat vaihtuivat Rakennusliiton konttoriin.

– Vielä minulla oli paloa opiskella lisää. Rakennusala oli se luonteva vaihtoehto. Rakennusmestarin koulutus vei voiton insinööriopinnoista, sillä mestariopinnot ovat puoli vuotta lyhyemmät, ja valmistuttuaan pääsee töihin työmaalle. En halunnut enää pelkkiä toimistohommia, Partinen perustelee.

Harjoittelu on paras opettaja

Partinen on ollut tyytyväinen rakennusmestariopintoihin. Erityisesti hän kiittelee harjoittelujaksoja.

– Koulussa opittu teoria siirtyy harjoittelussa suoraan käytäntöön. Ilman niitä työelämässä ei pärjäisi. Paljon on asioita, joita ei pysty mitenkään koulussa oppimaan. Esimerkiksi esimiestyöstä ja johtamisesta ei saa todellista kuvaa vain koulussa teorian tasolla opetellen.

Koulussa opittu teoria siirtyy harjoittelussa suoraan käytäntöön.

Partinen on suorittanut kaikki harjoittelunsa Destialla. Hän on paneutunut työmaan päivittäiseen pyörittämiseen, materiaalien tilaamiseen, neuvonpitoon aliurakoitsijoiden kanssa, työn suunnitteluun ja aikatauluttamiseen. Vastuu on kasvanut vähitellen.

Tutkintotodistuksen Partinen saa toukokuussa. Koronakevät poikkeusoloineen ei juuri Partisen opintoihin ja valmistumiseen vaikuttanut. Kevätlukukaudella oli jäljellä enää yksi etäkurssi, yksi lähiopetuskurssi ja opinnäytetyön tekeminen. Lähiopetus muuttui verkkokurssiksi.

– Kirjoitin opinnäytettä työnantajan toimistolla. Työ syntyi laadun kustannuksista ja laadunhallintakeinoista katuhankkeissa. Todennäköisesti saan vastaisuudessa töissä usein laatuasioita tehtävälistalleni.

Valmistujaisjuhlat metsässä

Tulevaisuus näyttää valoisalta. Partiselle on luvattu Destialta vakituinen työpaikka. Nuori nainen on myös ostanut juuri uuden asunnon. Kesäsuunnitelmiin kuuluu terassin nikkarointi – jos ehtii.

– Valmistumista juhlin todennäköisesti pakkaamalla rinkan ja lähtemällä metsään yön yli retkelle, Partinen naurahtaa.

Sini Partinen juhlistaa rakennusmestariksi valmistumistaan todennäköisesti metsäretkellä.