Pron työtaistelu alkaa lentokentän yrityksissä huomenna 17.1. klo 06.00

lentokone tekniikka
Ammattiliitto Pro aloittaa laillisen lakon Helsinki-Vantaan lentokentän neljässä yrityksessä 17.1.2022 klo 06.00. Lakkoon menevät noin 400 työntekijää, jotka työskentelevät seuraavissa yrityksissä: Finnair Technical Services Oy, GA Telesis Oy, Hub Logistics Oy, TRC Oy.

Pron työtaistelu alkaa lentokentän yrityksissä huomenna 17.1. klo 06.00

Julkaistu 16.01.2022 klo 20:00
Kirjoittanut
TIedote 16.1.2022

Työtaistelulla pyritään saamaan Prohon kuuluvan yhdistyksen, Ilmailualan tekniikan ITA ry:n noin 400 jäsentä irti vanhasta työehtosopimuksesta, joka on tehty Palvelualojen työnantajat Palta ry:n ja Ilmailualan Unioni IAU ry:n välillä. Pro hakee lakolla oikeutta solmia ITAn jäsenille oma työehtosopimus ja valita oma luottamusmiesjärjestelmä.

Lakkoon menevien yritysten työntekijöistä noin 80 prosenttia on järjestäytynyt Prohon ja loput IAU:hun.

Ilmailualan tekniikan jäsenet Prohon kesällä 2020

ITAn jäsenet irrottautuivat Ilmailualan Unionista (IAU) kesällä 2020 ja liittyivät Ammattiliitto Pron jäseniksi ja jäsenyhdistykseksi, koska kokivat, ettei heillä ollut vaikutusmahdollisuuksia IAU:ssa eikä IAU ajanut enää tekniikan yritysten työntekijöiden etua.

Työnantajia edustava Palta tai työntekijöitä edustava IAU eivät ole kumpikaan halukkaita antamaan ITAn jäsenille lupaa tehdä omaa työehtosopimusta tai osallistua muutoin ilmailualan tekniikan työntekijöitä koskeviin työehtosopimusneuvotteluihin.

IAU pitää ITAn tekniikan yritysten työntekijöiden enemmistöä väkisin kiinni omassa sopimuksessaan, eikä ole suostunut neuvottelemaan minkäänlaisista kompromisseista.

– Meille syyksi on ilmoitettu se, että IAU:n puheenjohtaja uskoo italaisten palaavan takaisin IAU:n jäseneksi, kun aikaa kuluu riittäväksi, ITA ry:n puheenjohtaja Jukka Korhonen kertoo

Pron puheenjohtaja Jorma Malisen mielestä on ikävää, että työehtosopimuskentässä on toimijoita, jotka eivät aidosti kunnioita työtekijöiden järjestäytymis- ja sopimusvapautta.

Lakko olisi helposti ja nopeasti estettävissä

– Jos Palta ja IAU myöntävät Pron jäsenyhdistykselle ja sen jäsenille luvan omaan sopimukseen, lakko loppuu välittömästi. Olemme yrittäneet kaikki sopuisat keinot asian ratkaisemiseksi, Malinen kertoo.

Työnantajayrityksillä on halutessaan myös mahdollisuus vaikuttaa tilanteeseen, sillä Palta edustaa niitä. Asian sovittelua jatketaan maanantain 17.1. aikana valtakunnansovittelijan luona.