Prossa on Pride vuoden jokaisena päivänä

Prossa on Pride ympäri vuoden
Pro on Priden yhteisökumppani jo toista vuotta peräkkäin. Pro edistää yhdenvertaista työelämää kaikille kuitenkin ympäri vuoden.

Prossa on Pride vuoden jokaisena päivänä

Julkaistu 20.06.2022 klo 13:25
Kirjoittanut
Jenni Meronen
Kuvaaja Shutterstock

Suomen suurinta ihmisoikeustapahtumaa, kulkueeseen ja puistopiknikkiin huipentuvaa Pridea vietetään tänä vuonna 27.6.–3.7. Pron tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtorannan mukaan Helsinki Priden viikon teema ”Kohtaamisia” on työelämän kannalta osuva.

– Jokainen työpaikka on sateenkaarityöpaikka, jossa kohdataan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvia ihmisiä tai heidän omaisiaan. Yhdenvertaisuus ei ole asia, joka otetaan esille kerran vuodessa, vaan se tulisi pitää mielessä kaikissa kohtaamisissa, Lehtoranta sanoo.

Euroopan perusoikeusviraston vuonna 2020 julkaistun tutkimuksen mukaan joka neljäs seksuaalivähemmistöön kuuluva salaa työpaikalla seksuaalisen suuntautumisensa. Joka viides oli kokenut kuluneen vuoden aikana työpaikalla syrjintää. Transihmisten kohdalla luvut olivat vielä suuremmat.

– On tärkeää, että me ammattiliittona nostamme yhdenvertaisuutta esille, jotta kaikkien olisi helpompi olla töissä avoimesti oma itsensä, Lehtoranta sanoo.

Kaikille perheille oikeus etuuksiin

Pro edistää yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisempaa työelämää paitsi Prideen osallistumalla, myös kouluttamalla luottamushenkilöitä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmista ja häirintään ja epäasialliseen kohteluun puuttumisesta.

Pron viestinnässä huomioidaan 17. toukokuuta vietettävä homo- bi- ja transfobian vastainen päivä ja ihmisoikeusteemoja nostetaan esille myös muina aikoina. Lisäksi liitto palvelee jäseniään kaikissa tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja syrjintään liittyvissä kysymyksissä, joita työpaikalla nousee esille.

– Yhdenvertaisen työelämän edistäminen huomioidaan myös Pron vaikuttamistyössä, esimerkiksi lausunnoissa. Viime aikoina ajankohtaisessa perhevapaauudistuksessa olemme ajaneet sitä, että samaa sukupuolta olevien vanhempien perheitä kohdellaan samalla tavalla kuin muita perheitä, Lehtoranta sanoo.

Pro keskustelee työpaikkojen monimuotoisuudesta myös tes-pöydissä. Viimeisimmällä neuvottelukierroksella asiasta puhuttiin muun muassa perhevapaauudistuksen yhteydessä, Pron palvelusektorin johtaja Minea Pyykönen sanoo.

– Ilahduttavan monessa tes-neuvottelussa sovimme myös työnantajan kanssa siitä, että laadimme yhteisen malliohjeen työpaikoilla tapahtuvan häirinnän -ja syrjinnän estämiseksi, Pyykönen toteaa.

Pro näyttää esimerkkiä

Pron omassa toiminnassa otettiin vuonna 2019 käyttöön Häirinnästä vapaa Pro -toimintaohje. Se kieltää epäasiallisen kohtelun, syrjinnän, vihapuheen ja häirinnän sekä Prossa että sen yhdistysten toiminnassa.

Viime vuonna Prossa luovuttiin sukupuolisidonnaisista tehtävänimikkeistä. Sopimusala-asiamiehet muutettiin sopimusasiantuntijoiksi, lakimiehet juristeiksi ja esimiehet esihenkilöiksi.

– Yhdenvertaisuus on huomioitu myös Pron nykyisissä, Helsingin Kalasatamassa sijaitsevissa tiloissa. Siellä on esimerkiksi sukupuolineutraaleja wc-tiloja, Lehtoranta kertoo.

Työpaikan käytännöt syyniin

Pride kasvaa vuosi vuodelta suuremmaksi. Tänä vuonna mukana on jo yli sata kumppania, ja Pride-viikko on muuttunut kansainvälisen esimerkin mukaisesti Pride-kuukaudeksi.

– Olemme vaiheessa, jossa yhä useammat työpaikat alkavat miettiä näitä asioita, kouluttaa omaa henkilökuntaansa ja tulla mukaan esimerkiksi Pride-tapahtumiin, Lehtoranta sanoo.

Prideen osallistuminen ei voi kuitenkaan jäädä juhlapuheiden tasolle, vaan yhdenvertaisuuden edistäminen edellyttää konkreettista työpaikan käytäntöjen tarkastelua. Sitä, koskevatko perhevapaisiin liittyvät etuudet kaikkia vanhempia, onko sukupuolivähemmistöt huomioitu erilaisissa kyselyissä ja miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt näkyvät työpaikan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmissa.

– Laki velvoittaa työpaikat edistämään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Ei siis riitä, että ketään ei syrjitä, vaan se vaatii aktiivista toimintaa ja konkreettisia tekoja. Siihen on vielä matkaa, mutta Pro haluaa olla siinä työssä mukana, Lehtoranta sanoo.

Jokainen yksittäinen työntekijä voi vaikuttaa omalla käytöksellään siihen, että työpaikat ovat yhdenvertaisia ja turvallisia kaikille.

– Huomioidaan ja kunnioitetaan muita sellaisena kuin he ovat. Ei kyse ole sen kummallisemmasta, Lehtoranta sanoo.

Paneelissa keskustellaan työelämän yhdenvertaisuudesta

Pro järjestää 29. kesäkuuta Helsingissä ravintola Kvääristössä (Kolmas linja 17, Helsinki) keskustelutilaisuuden teemalla ”Ylpeästi minä työelämässä”. Kello 17 alkavassa tilaisuudessa työelämän yhdenvertaisuudesta keskustelevat somepersoona Eino Nurmisto, Tiia Puhakka Kvääristöstä sekä DNA:n henkilöstöjohtaja ja johtoryhmän jäsen Marko Rissanen. Keskustelun vetää Pron työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta. Keskustelutilaisuutta voi seurata paikan päällä tai täältä (29.6. kello 17 alkaen).

Pro on mukana myös 2. heinäkuuta järjestettävässä Pride-kulkueessa ja puistopiknikillä, jossa Prolla on oma teltta. Tule kulkemaan kanssamme syrjimättömän työelämän puolesta!