Puolellasi on Pro, kun hallitus ei sitä oo – Prolaiset osoittivat mieltään Helsingissä

kohtuus kaikessa
Maan hallituksen kaavailemat työelämän heikennykset saivat kansan kaduille. Prolaiset vaativat hallitukselta aitoa neuvottelemista sanelun sijaan. Mielenosoitukseen osallistui väkeä ympäri Suomea.

Prolaiset marssivat näyttävästi Kohtuus kaikessa -mielenosoituksessa tänään Helsingissä. Iskulauseet raikuivat ja prolaiset viestit kantautuivat kauas kylttien avulla.

- Puolellasi on Pro, kun hallitus ei sitä oo, mielenosoittajat huusivat rytmikkäästi.

Prolaisten viesti maan hallitukselle oli selvä. Työelämän asioista pitää sopia yhdessä neuvotellen.

- Sopimalla, ei sanelemalla, prolaiset vaativat mielenosoituksessa.

kohtuus kaikessa

Kohtuus kaikessa -mielenosoituksen järjestivät keskusjärjestö STTK ja sen jäsenliitot. Mielenosoittajat vastustivat maan hallituksen esittämiä rajuja heikennyksiä työntekijöiden oikeuksiin ja sosiaaliturvaan, mitkä toteutuessaan lisäävät epävarmuutta ja eriarvoisuutta.

- Edessä kohtuuton tulevaisuus, luki prolaisten mielenosoittajien kylteissä.

Mielenosoitus lähti liikkeelle Olympiastadionin kupeesta, jonne tuli bussilasteittain STTK:laisten liittojen jäseniä eri puolilta maata. Mielenosoittajia oli lähtenyt aamutuimaan matkaan esimeriksi Jyväskylästä, Mikkelistä, Lappeenrannasta, Porista, Tampereelta ja Turusta.

”Suomen hallitus ampuu itseään nilkkaan”

Mielenosoittajat saattoi matkaan tiedotustilaisuus, jossa STTK:laisten liittojen puheenjohtajat antoivat kipakoita terveisiä maan hallitukselle. Lauteilla ollut Pron puheenjohtaja Jorma Malinen arvosteli puheessaan hallituksen aikeita luopua aikuistuesta.

- Suomen hallitus ampuu itseään nilkkaan lopettamalla aikuiskoulutustuen ja vähentämällä korkeakoulujen valtionrahoitusta. Kun Suomea nyt halutaan verrata Ruotsiin, länsinaapurissa on tämän vuoden alusta voinut hakea Suomen aikuiskoulutustukea muistuttavaa uudelleenkouluttautumistukea. Ruotsissa uudelleenkouluttautumistukea maksetaan tänä vuonna 1,3 miljardia kruunua, eli osaamisen päivittämiseen kyllä panostetaan, Malinen muistutti.

Väkeä vauvasta vaariin

Sää suosi mielenilmausta, ja tunnelma oli korkealla aamusta alkaen. Liikkeellä oli mielenosoittajia vauvoista vaareihin. Pienimmät osallistujat ilahtuivat erityisesti Pron iloisenvärisistä ilmapalloista ja taputtivat rattaissa iskulauseiden tahtiin. Pron pinkit pipot ja huomioliivit näkyivät komeasti marssin aikana.

Päivän päätapahtuma oli Oodin kupeessa Kansalaistorilla. Pron pisteellä kävi kuhina, kun jäsenet kävivät vaihtamassa kuulumisia sekä hakemassa pipoja ja ilmapalloja.

riitta suonpää

Toivon, että hallitus kuuntelee meidän, työntekijöiden, viestiä, Riitta Suonpää tiivisti kaikkien prolaisten ajatukset Pron pisteellä.

pekko summanen

Ei tunnu kohtuulliselta, että työntekijöiden asemaa heikennetään yksipuolisesti, Pekko Summanen jatkoi.

janna björkqvist

Hallituksen suunnitelmat ovat pelottavia. Työntekijän asemaa ei pidä heikentää, toivoi myös Janna Björkqvist.

Kansalaistorilla liittojen puheenjohtajat kiittivät osallistujia ja korostivat yhdessä sopimisen tärkeyttä.

malinen kohtuus kaikessa

- Me olemme valmiita neuvottelemaan kaikista niistä asioista, joita hallitusohjelmaan sisältyy. Jos hallitus haluaa mennä kohti pohjoismaisia malleja, vaihtoehtoina on esimerkiksi Tanskan malli, jossa työttömyysturva on 90 % palkasta. Ruotsin malli taas ottaa huomioon palkansaajat ja antaa mahdollisuuden huolehtia, ettei yksikään palkansaajaryhmä jää palkkakuoppaan. Jos mennään kohti pohjoismaisia malleja, mennään kunnolla, Jorma Malinen sanoi.

Katja Ståhl juonsi Kansalaistorin tapahtuman omaan letkeään tyyliinsä. Musiikista vastasivat DJ Misterhustla ja Stig, jotka saivat mielenosoitusväen jammailemaan. Eikä tyhjällä vatsalla tarvinnut mieltä ilmaista, sillä tarjolla oli herkullista keittoa kaikille osallistujille.

Mielenilmaukseen osallistui satoja prolaisia. Kaiken kaikkiaan mielenosoitukseen osallistui noin tuhat henkilöä.

Kuvat: Kim Öhman