Puukerrostalossa asuu tyytyväisiä vuokralaisia

pyssysepänkaari 4
Kirkkonummelle puusta rakennetut vuokrakerrostalot viitoittavat tietä ekologiseen ja kohtuuhintaiseen asumiseen. Sen takana on asuntorahasto, jonka sijoittajiin myös Ammattiliitto Pro kuuluu.

Puukerrostalossa asuu tyytyväisiä vuokralaisia

Julkaistu 22.10.2020 klo 07:08
ProStoori
Kirjoittanut
Matti Remes

Puurakentamista ylistetään usein juhlapuheissa, mutta käytännössä ekologinen ja päästöjä vähentävä rakentamismuoto on edennyt hitaammin etenkin kerrostaloissa.

Kirkkonummen Masalaan on valmistunut hiljattain kaksi nelikerroksista puukerrostaloa, jotka näyttävät esimerkkiä tulevaisuuden rakentamiseen. Asunto-osakeyhtiö Kirkkonummen Tinankartanossa on yhteensä 52 vuokra-asuntoa.

Puukerrostalot perustuvat rakennusyhtiö Lehdon kehittämään Deco-konseptiin, jossa rakennuksen osat tulevat valmiina tilaelementteinä. Työmaalla ne nostetaan rakennuspalikoiden tapaan paikalleen kerros kerrokselta.

Tilaelementit nostetaan rakennuspalikoiden tapaan paikalleen kerros kerrokselta.

Lattian, seinien ja katon lisäksi tilaelementteihin on tehty jo tehtaalla sisäverhoilu ja asennettu keittiö- ja kylpyhuonekalusteet pyyhekoukkuja myöten.

– Paikan päällä jäljelle jää vain elementtien saumaaminen yhteen ja viimeistelytyöt.

Sähkön, veden ja lämmön kytkennän jälkeen asunnot ovat käytännössä heti muuttovalmiita, Lehto Asuntojen tuotantojohtaja Heikki Mantila sanoo.

Nopeaa ja laadukasta rakentamista

Tehtaalla esivalmistetut elementit nopeuttavat huomattavasti itse rakentamista. Mantila kertoo, että esimerkiksi Kirkkonummella nelikerroksisen kerrostalon tilaelementtien pystytys vesikattoa myöten sujui yhdessä viikossa.

– Nopea rakentaminen ja tarkasti suunniteltu tuotantoprosessi alentavat rakennushankkeen kustannuksia.

Lämpimässä tehdashallissa valmiiksi tehdyt elementit parantavat myös rakentamisen laatua. Esimerkiksi kosteudenhallintaan liittyvät riskit pystytään minimoimaan, kun rakennusmateriaalit eivät joudu seisomaan työmaalla pitkiä aikoja, eikä rakentaminen ole läheskään yhtä paljon säiden armoilla.

– Elementit tulevat pakkaukseen käärittynä työmaalle, jossa puumateriaalit suojataan tarkasti kosteudelta. Asennuspäivänä ei saa sataa. Jos vettä tulee taivaalta, peli puhalletaan poikki ja siirretään työ seuraavaan päivään.

Asukkaat kehuvat erityisesti puisten parvekkeiden viihtyisyyttä.

Puurakentamisen suosio kasvaa

Puurakentamisen suosio kasvaa eri puolilla maailmaa. Mantilan mukaan meneillään on murros, jossa myös puukerrostaloissa ollaan siirtymässä yksittäisistä hankkeista teollisen mittakaavan asuntotuotantoon. Lehto on tässä edelläkävijä Suomessa.

– Puurakentamisen suosion kasvu johtuu tarpeesta vähentää hiilidioksidipäästöjä ja pienentää asumisen hiilijalanjälkeä.

Puukerrostalon hiilijalanjälki on noin kolmanneksen pienempi kuin tavanomaisen uudiskerrostalon.

Tinankartanon talojen ekologisuutta lisää valittu lämmitysmuoto. Energia asuntojen ja käyttöveden lämmitykseen saadaan uusiutuvasta maalämmöstä.

Puurakentamiseen liittyy kuitenkin myös erityisiä haasteita. Esimerkiksi paloturvallisuusmääräykset ovat betonitaloja tiukemmat. Automaattinen sammutusjärjestelmä on asennettava jo kolmikerroksisiin puutaloihin, kun betonitaloon automaattista sammutusjärjestelmää ei välttämättä tarvitse asentaa ollenkaan.

Lehdon puukerrostalokonsepti on vuosia kestäneen kehitystyön tulosta. Kantavana ideana on tarjota kokonaispaketti rakennuksen suunnittelusta toteutukseen. Tuotantoketjun kaikki osat yhtiö haluaa pitää omissa käsissään. Esimerkiksi ikkunat ja keittiökalusteet valmistetaan Lehdon omissa tuotantolaitoksissa.

–Myös asuntojen designiin ja suunnitteluun on panostettu. Puurakentaminen jo itsessään tuo kodikkuutta ja viihtyisyyttä.

Asukkaat viihtyvät Tinankartanossa

Tinka Riesen muutti maaliskuun alussa Tinankartanoon ensimmäisten asukkaiden joukossa. Hän kertoo viihtyneensä erinomaisesti vuokraamassaan kaksiossa.

– Talossa on tosi hyvä äänieritys. Naapureista ei kuulu käytännössä mitään. Myös ilma kiertää hyvin. Kesähelteilläkään asunnossa ei ollut liian kuuma.

Riesen on ammatiltaan sisustussuunnittelija ja hän edellyttää asunnolta toimivaa pohjaa ja tyylikkäitä sisustusratkaisuja.

– On kiva, että puupintaa on jätetty näkyviin, sillä se tuo kodikkuutta ja lämpöä. Ehdoton ykkösasia on puinen parveke Sitä jäävät kaikki kylässä käyvät vieraat ihastelemaan.

Pron sijoitus tukee kohtuuhintaista asumista

Kirkkonummen puukerrostalot omistaa Taaleri Vuokrakoti -rahasto, johon ovat sijoittaneet Ammattiliitto Pron ohella muun muassa ammattiliitot JHL, PAM ja Tehy.

Sijoituksella halutaan tukea kohtuuhintaista asuntotuotantoa. Rahaston tuottotavoite on maltillinen, joten vuokralainen saa hyödyn keskimääräistä edullisempana vuokrana.

Kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista on huutava pula etenkin kasvukeskuksissa.

Taaleri Vuokrakodin tavoitteena on hankkia lähivuosina noin 20–30 vuokrakerrostalon sijoitusvarallisuus. Rahasto aikoo panostaa jatkossakin ympäristöystävälliseen ja energiatehokkaaseen puurakentamiseen ja uusiin rakennustekniikoihin.

As Oy Tinankartano osallistuu Puupapalkinto 2020 -yleisöäänestykseen. Äänestää voi 30.10. asti.

Miten Taaleri-kodin asukkaaksi pääsee?

Realia asuntovuokraus hoitaa Taaleri-kotien vuokrauksen. Realia julkaisee jo uuden talon rakennusaikana Etuovi- ja Oikotie-sivustoilla ilmoituksen asunnoista ja jos hyvä löytyy, kiinnostuneiden kannattaa ilmoittautua saman tien mukaan listalle. Vuokrasopimusten teko alkaa 2–4 kuukautta ennen kohteen valmistumista.

Realiassa tiedetään, että rakennuttajat ovat liittoja. Jos samaan asuntoon hakee useita vuokralaisia, joilla on luottotiedot kunnossa, liiton jäsenyys otetaan valinnassa huomioon positiivisena seikkana.