Pro uutiset / Jaana Aaltonen
Entinen Rolls Roycen tehdas vaihtui virallisesti Kongsbergiksi huhtikuussa. Uudet tilat ovat kaukana perinteisestä konepajasta: valoisuus, puhtaus ja hiljaisuus hämmentävät. Työergonomiaan ja isojen potkuriaihioiden siirtelyyn ja kääntelyyn on investoitu lihastyön säästämiseksi ja työvaiheiden nopeuttamiseksi.
Kun uusia potkureita tilataan vain vähän, Rauma haalii tuloksensa laitehuollosta ja tilaamalla komponentteja kovalla kilpailutuksella, pisimmillään Kiinasta asti.
Kiky-tunnit jäivät käyttämättä
Suomessa Kongsbergillä on noin 550 henkilöä töissä ja Rauman tehtaalla toimihenkilöitä ja asiantuntijoita noin 70-80. Alas vajonneen tilauskannan vuoksi yt:t ovat heiluttaneet henkilökunnalle ovia vain ulospäin.
Tästä syystä kohta päättyvään Kiky-sopimukseen sovitut Kiky-päivät jäivät tehtaalla toteuttamatta. Kun työvoimaa on ollut jo muutenkin liikaa, niin tilannetta ei tietenkään olisi auttanut vielä lisätä väelle työaikaa, yrityksen johto totesi.