Saanko palkkaa, jos sähköt ovat työpaikalla poikki?

Energia-ala, sähkö, sähkölinja
Jos sähköt katkeavat työpaikalta ja työnteko estyy muusta syystä, on työntekijä pääsääntöisesti oikeutettu palkkaansa. Jos työnantaja ehdottaa muuta järjestelyä, kannattaa ottaa yhteyttä omaan luottamusmieheen tai liittoon.

Saanko palkkaa, jos sähköt ovat työpaikalla poikki?

Julkaistu 09.11.2022 klo 12:00

Energiapula on saanut suomalaiset kotitaloudet ja yritykset varautumaan sähkökatkoihin, mikäli ensi talvena Suomea uhkaa energiapula. Kiertävillä sähkökatkoilla halutaan taata riittävä sähkönsaanti. Kantaverkkoyhtiö Fingrid arvioi, että tehopulan syntyessä alueelliset sähkökatkot toteutetaan ennalta sovitusti yritysten kanssa.

– Tällöin sähkön toimituskatkokset voivat vaikuttaa yrityksen tuotantoketjuihin ja samalla mahdollisuuteen työn suorittamiseen. Riski sähköntoimitusten tilapäisille katkoille on olemassa tulevana talvena, Ammattiliitto Pron sopimuspäällikkö Petteri Hyttinen kertoo.

Työsopimuslain mukaan palkka on maksettava

Hyttisen mukaan työsopimuslaista löytyy yleissäännös työnteon estymisestä ja työnantajan
palkanmaksuvelvollisuudesta:

Työntekijän oikeus palkkaansa työnteon estyessä TSL 2 luku 12 §

Työnantaja on velvollinen maksamaan työntekijälle täyden palkan, jos hän on ollut sopimuksen mukaisesti työnantajan käytettävissä voimatta kuitenkaan tehdä työtä työnantajasta johtuvasta syystä, ellei toisin sovita.

Jos työntekijä on estynyt tekemästä työtään työpaikkaa kohdanneen tulipalon, poikkeuksellisen luonnontapahtuman tai muun sen kaltaisen hänestä tai työnantajasta riippumattoman syyn vuoksi, työntekijällä on oikeus saada palkkansa esteen ajalta, enintään kuitenkin 14 päivältä.

Hyttisen mukaan tämä tarkoittaa sitä, että mikäli työntekijä ei voi tehdä työtään työnantajasta johtuvasta tai työnantajan toiminnan estyessä esimerkiksi sähkökatkoksen takia, on työntekijä oikeutettu saamaan täyden palkan siltä ajalta, jona on ollut työnantajan käytettävissä.

Jos työnantaja yrittää sopia palkasta toisin, ota yhteyttä liittoon tai luottamusmieheen

Työsopimuslain säännös kuitenkin mahdollistaa palkan maksamisesta toisin sopimisen.

–  Mikäli työpaikalla työnantaja esittäisi muuta palkkaa sovittavaksi sähkökatkoksen ajalta, ota yhteyttä luottamusmieheen ja liiton työsuhdepäivystykseen, Hyttinen kehottaa.

Hyttisen mukaan palkanmaksuvelvollisuuden kestoa ei ole rajoitettu mitenkään. Työnantaja voi kuitenkin katkaista palkanmaksuvelvollisuutensa lomauttamalla työntekijän työn vähyyden vuoksi. Lomautusmenettelyä käytettäessä on noudatettava työsopimuslain, toimialan työehtosopimuksen määräyksiä sekä yhteistoimintalakia.

Työntekemisen estyminen voi johtua monesta syystä

Työnantajasta johtuvat työnteon estymiset voivat johtua esimerkiksi työvälineiden rikkoontumisesta, raaka-aineiden saatavuudesta  tuotantoon vaadittavan energian tai veden puutteesta.

– Työntekijällä on oikeus siis pääsäännön mukaisesti saada aina palkkansa esteestä huolimatta riippumatta siitä, mistä este johtuu, Hyttinen jatkaa.

Työnteko voi estyä myös työntekijästä tai työnantajasta riippumattomasta syystä.

– Työnteko voi estyä esimerkiksi tulipalon, luonnontapahtuman tai vastaavan syyn takia, jotka eivät johdu suoraan työnantajasta. Näidenkin tilanteiden yhteydessä työntekijä on oikeutettu saamaan esteen ajalta palkkaa, mutta kuitenkin enintään 14 päivältä, vaikka este jatkuisikin pidempään. Tavalliset säänvaihtelut tai luonnonilmiöt eivät kuitenkaan ole tässä tarkoitettuja esteitä, Hyttinen toteaa.