Säästöpankkikeskuksen muutosneuvottelut alkavat tänään - 45 työpaikkaa vaarassa

Ihminen kävelee pitkin tyhjää käytävää
Säästöpankkiryhmään kuuluva Säästöpankkikeskus aloittaa muutosneuvottelut. Neuvotteluiden piirissä on yhteensä noin 470 toimihenkilöä viidessä eri yhtiössä.

Säästöpankkikeskuksen muutosneuvottelut alkavat tänään - 45 työpaikkaa vaarassa

Julkaistu 17.05.2022 klo 09:00

Säästöpankkikeskus ilmoitti 11.5. aloittavansa muutosneuvottelut viidessä eri yhtiössään. Neuvottelujen piirissä on noin 470 henkilöä, jotka työskentelevät Säästöpankkiliitto osk:ssa, Säästöpankkipalvelut Oy:ssä, Säästöpankkien Keskuspankki Suomi Oyj:ssä, Sp-Rahastoyhtiö Oy:ssä ja Sp-Henkivakuutusyhtiö Oy:ssä. Neuvottelut alkavat kaikissa yhtiöissä tällä viikolla.  Ensimmäiset neuvottelut käydään tänään tiistaina 17.5.

Säästöpankkipalveluiden pääluottamusmies Anna Pentti kertoo, että Säästöpankkikeskuksessa ei ole juurikaan ollut henkilöstövähennyksiä, joten tieto vähennysaikeista oli henkilöstölle iso järkytys. Neuvottelut koskevat koko henkilöstöä.

– Tilanne herättää paljon kysymyksiä ja keskustelua, henkilöstön yhteydenotoissa näkyy huoli tilanteesta.

Työnantajan mukaan taustalla on tarve uudelleenorganisoida ja yksinkertaistaa organisaation rakennetta sekä selkiyttää työnjakoja ja vastuualueita. Vähennystarpeeksi se on ilmoittanut enintään 45 työpaikkaa.

– Lisäksi osa tehtävistä voi muuttua olennaisesti. Toivotaan, että mahdollisimman monelle löytyy sopiva uusi tehtävä, jotta irtisanomisilta vältyttäisiin, pääluottamusmies Pentti toteaa.

Ammattiliitto Pron finanssisektorin johtajan Antti Hakalan mukaan nyt testataan Säästöpankkikeskuksen työnantajavastuuta.

– Toivottavasti työnantaja ei haksahda toteuttamaan henkilöstövähennyksiä uskoen sokeasti siihen, että automaation ja digitalisaation lisääminen antaa valtakirjan irtisanomisille. Toivon vastuullisuudestaan tunnetun säästöpankkityönantajan panostavan henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja mahdollisesti työpaikkansa menettävien tukemiseen ja uudelleensijoittamiseen.