Tapaturma etätöissä – milloin vakuutus korvaa ja milloin ei?

Nainen istuu tietokoneella
Kesällä etätyöt mökillä tai ulkomailla saattavat houkutella, mutta korvaako vakuutus? Vakuutusyhtiö Turva vastaa.

Tapaturma etätöissä – milloin vakuutus korvaa ja milloin ei?

Julkaistu 02.08.2023 klo 08:00
Kirjoittanut
Vakuutusyhtiö Turva
Kuvaaja Vakuutusyhtiö Turva

Jos lomaa ei riitä koko kesäksi, työskentely etänä vaikkapa mökiltä on monelle houkutteleva vaihtoehto. Myös kotiparveke voi tuntua helteillä viihtyisämmältä kuin tyhjyyttään kaikuva konttori, jossa ilmastointi on aina joko liian kovalla tai sitten sitä ei ole lainkaan.

Etätyöntekijällä saattaa kuitenkin herätä huoli, korvaako työtapaturmavakuutus, jos kotitoimistolla tai mökillä käy jotain.

Työtapaturma sattuu työnteon yhteydessä

Toisin kuin voisi kuvitella, koti ei ole mikään vaaraton paikka. Kotona työskennellessä saattaa kompastua, kaatua tai liukastua. Jotta kyseessä on korvattava työtapaturma, oleellista on, että se on ylipäätään tapaturma ja sattuu työtä tehdessä.

Tapaturman määritelmä on, että se on ulkoisesta tekijästä johtuva odottamaton tapahtuma, joka aiheuttaa työntekijälle vamman tai sairauden. Vamma on useimmiten fyysinen, kuten haava tai murtuma.

Työtapaturma- ja ammattitautivakuutus kattaa etätyön yhtä lailla mökiltä kuin kotoa. Jos tietokone putoaa sylistä jalkaterän päälle ja aiheuttaa kipeän ruhjeen, ei ole merkitystä kummassa työskentelit. Työtapaturmavakuutuksesta korvattava voi tilanteen mukaan olla esimerkiksi myös tapaus, jossa olet hakemassa työkoneen piuhaa huoneen toiselta puolelta, kompastut matonkulmaan ja murrat ranteesi.

Etätyön ruokatauot katsotaan vapaa-ajaksi

Työnantajan ottama lakisääteinen työtapaturmavakuutus ei ole voimassa etätyöpäivään sisältyvillä tauoilla kuten lounaalla, postia hakiessa, lapsia päiväkotiin viedessä tai kun laitat pyykkiä koneeseen, eli muussa toiminnassa kuin varsinaisessa työnteossa.

Nämä tilanteet katsotaan vapaa-ajaksi, mutta Pron jäsenenä olet silloinkin turvassa. Pron jäsenen vapaa-ajan tapaturmavakuutus on voimassa. Tutustu siihen täällä: turva.fi/pro

Sillä, korvataanko vahinko työ- vai vapaa-ajan tapaturmana, on jonkin verran merkitystä. Työtapaturma- ja ammattitautivakuutus korvaa hoitokulut ilman ylärajaa ja on etuuksiltaan laajempi kuin vapaaehtoinen vapaa-ajan tapaturmavakuutus, jossa on hoitokuluihin euromääräinen yläraja.

Entä jos teen etätöitä ulkomailta?

Jos suunnitelmissa onkin lähteä ahkeroimaan etätöitä ulkomaille, mitä silloin pitää ottaa huomioon? Onko työnantajan ottama työtapaturmavakuutus voimassa myös maailmalla?

Pääsääntöisesti se, missä maassa etätyöntekijä fyysisesti tietokoneensa ääressä työskentelee määrittää, minkä maan sosiaaliturvasäännöksiä sovelletaan, ei työnantajan tai työntekijän kotimaa. Työnantaja voi myös hakea työntekijälle Eläketurvakeskuksesta A1-todistuksen, että hän kuuluu edelleen Suomen sosiaaliturvaan.

Kun olet lähdössä etätöihin maailmalle, käy vakuutusturva työnantajasi kanssa huolellisesti läpi. Kattavaa tietoa löydät Eläketurvakeskuksen sivuilta

Artikkeli on julkaistu alun perin huhtikuussa 2023.