Teknologiateollisuuden sekä suunnittelu- ja konsulttialan tes-neuvotteluja on käyty tiiviisti – ensi viikolla jatketaan

Tes-neuvottelut
Ammattiliitto Pron ja Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n neuvottelijat ovat tavanneet useita kertoja tällä viikolla. Neuvotteluissa ei vielä ole tapahtunut merkittävää edistymistä.

Julkaistu 18.11.2022 klo 11:46
Kuvaaja Shutterstock

Neuvottelut teknologiateollisuuden sekä suunnittelu- ja konsulttialan toimihenkilöiden työehtosopimuksista ovat jatkuneet tällä viikolla. Osapuolet ovat tavanneet toisensa useaan kertaan. Tällä viikolla on käyty molempien osapuolien neuvottelutavoitteita läpi ja keskusteltu niiden perusteista.

Pron tavoitteena neuvotteluissa on muun muassa perhevapaauudistuksen vieminen työehtosopimukseen siten, että perhevapaat jakautuvat tasaisemmin vanhempien välillä ja että palkallinen perhevapaa pitenee sekä tarkennuksia vuosiloma- ja työaikamääräyksiin niin, jotta määräykset kohtelisivat toimihenkilöitä eri tilanteissa yhdenvertaisemmin.

Tärkein ja samalla varmasti vaikein neuvoteltava asia tulee olemaan palkankorotukset. Ammattiliitto Pro tavoittelee jäsenilleen palkkaratkaisua, jolla turvataan ostovoimaa.

– Neuvotteluissa ei juurikaan ole tapahtunut edistystä. Palkankorotuksista keskustelemme vasta sen jälkeen, kun tekstitavoitteet on ratkaistu, Pron teollisuussektorin johtaja Anssi Vuorio kertoo.

– Pron tavoitteena on sopimusratkaisun saavuttaminen sopimuksen voimassa ollessa. Tämä on kuitenkin vaikeaa, koska osapuolten näkemykset olivat jo alkusyksyn palkkaneuvotteluissa erittäin kaukana toisistaan, Vuorio jatkaa.

Voimassa olevat teknologiateollisuuden sekä suunnittelu- ja konsulttialan toimihenkilöiden työehtosopimukset päättyvät marraskuun lopussa. Teknologiateollisuuden työehtosopimuksen piirissä on 27 000 toimihenkilöä.