Hyppää pääsisältöön

Tekstiili- ja muotialan neuvotteluissa edistyttiin tänään

Kaksi henkilöä neuvottelee tietokoneen äärellä.
Tekstiili- ja muotialan neuvotteluissa käsiteltiin tänään 1.3. tekstikysymyksiä. Neuvottelut etenevät, ja seuraavassa neuvottelussa 8.3. käsitellään palkkaratkaisua.

Tekstiili- ja muotialan neuvotteluissa edistyttiin tänään

Julkaistu 01.03.2023 klo 19:20
Uutiset

Tekstiili ja muotialan työehtosopimusneuvotteluita jatkettiin tänään 1.3. työnantajia edustavan Suomen Tekstiili & Muoti ry:n kanssa.

Tänään käsiteltiin tekstikysymyksiä. Seuraavan kerran osapuolet tapaavat 8.3. Silloin käsitellään palkkaratkaisua. Tavoitteena on saavuttaa neuvottelutulos mahdollisimman pian.

Edellisen työehtosopimuksen voimassaolo päättyi 28.2. Koska neuvottelutulosta uudesta työehtosopimuksesta ei ole saavutettu, tänään 1.3. alkoi sopimukseton tila. Sopimuksettomassa tilassa on voimassa niin sanottu sopimuksen jälkivaikutus. Se tarkoittaa, että työehdot määräytyvät päättyneen työehtosopimuksen perusteella, Säkkinen toteaa.

Esimerkiksi työehtosopimuksessa sovittu palvelusvuosilisä tulee maksaa normaalisti. Työehtosopimuksen perusteella tehdyt paikalliset sopimukset kuuluvat jälkivaikutuksen piiriin, eli ne ovat voimassa. Sopimuksettomassa tilassa ei kuitenkaan voida solmia uusia paikallisia sopimuksia.