Hyppää pääsisältöön

Tunnista viherpesu ja tee kestäviä valintoja

Ekologisen tuotteen löytäminen ei ole aina helppoa.
KirjoittanutJenni Meronen
Ekologisen tuotteen löytäminen ei ole aina helppoa.
Kun kaupan hyllyt pursuilevat erilaisia viherväitteitä ja yritysten omia ympäristösertifikaatteja, aidosti ekologisen tuotteen löytäminen ei ole aina helppoa.

Ympäristöystävällisyys ja vastuullisuus ovat monelle tärkeitä arvoja. Kuluttajaliiton selvityksen mukaan jopa 81 prosenttia kuluttajista pitää kuitenkin vaikeana arvioida tuotteen tai palvelun kestävyyttä ympäristön kannalta yritysten kertomien ympäristöväitteiden perusteella.

Vinkkejä viherväiteviidakossa suunnistamiseen tarjoaa Vihreämpi valinta vai viherpesua? - Miten tehdä kestävämpiä valintoja -jäsenkoulutus. Se on verkossa 21. marraskuuta klo 17-18. Kouluttajana toimii Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

– Viherpesulla tarkoitetaan sitä, että yritys tai jokin muu taho haluaa maalata myymistään tavaroista ja palveluista vihreämmän ja ympäristöystävällisemmän kuvan kuin on aihetta, Beurling-Pomoell kertoo.

Käytännössä viherpesua ovat esimerkiksi ympäristöväitteet, joiden taustalta ei löydy riittävästi luotettavaa, kuluttajille helpossa muodossa tarjolla olevaa faktaa.

Hienovaraisempi keino antaa tuotteista ympäristöystävällinen mielikuva on käyttää pakkauksessa luonnonmateriaaleja tai erilaisia visuaalisia elementtejä, kuten vihreää tai luonnonmukaisuuteen viittaavia kuvia.

– Niihin on hankalampi tarttua, sillä eihän esimerkiksi vihreää väriä voi kieltää, Beurling-Pomoell kertoo.

Kaiken markkinoinnin tavoitteena on laskea kuluttajan kynnystä ostaa tietty tuote tai palvelu. Viherpesun kohdalla pyrkimyksenä on, ettei kuluttajalle tulisi ostoksesta huono omatunto. Pahimmassa tapauksessa se kuitenkin nakertaa kuluttajien luottamusta ja saa tekemään ostopäätöksiä väärin perustein.

Kestävä ei ole aina kallista

Vihreiden valintojen tekeminen saattaa kaupassa jäädä ajatuksen asteelle siksi, että ostotilanteessa vaikuttavat monet muutkin asiat. Tiedostavankin kuluttajan voi olla vaikea tehdä harkittuja päätöksiä, jos takana on väsyttävä työpäivä, vatsa kurnii ja on kiire kotiin. Siksi kestävämmät kulutusvalinnat lähtevät yleensä suunnittelusta.

Yritysten omien ympäristömerkkien sijaan Beurling-Pomoell kehottaa etsimään tuotteista viranomaisten hyväksymiä ympäristömerkkejä. Niitä ovat esimerkiksi Pohjoismainen ympäristömerkki eli Joutsenmerkki, EU-ympäristömerkki, EU:n energiamerkki ja EU:n luomumerkki.

Beurling-Pomoellin mukaan ei pidä paikkaansa oletus siitä,  että vihreät ja kestävät valinnat olisivat automaattisesti kalliimpia.

– Kestävät valinnat lähtevät siitä, ettei osteta mitään turhaa. Esimerkiksi tavaroita, joita käytetään vain kerran tai ruokaa, joka päätyy roskiin. Ekologisuus siis säästää rahaa, Beurling-Pomoell sanoo.

Myös EU kitkee viherpesua. Euroopan komissio julkaisi maaliskuussa direktiiviehdotuksen, jossa ehdotetaan yhteisiä pelisääntöjä viherväitteiden esittämiseen. Tavoitteena on estää harhaanjohtavien väittämien pääsy markkinoille jo etukäteen.