Hyppää pääsisältöön

Työhyvinvointikortti-koulutukset kiertävät kemianteollisuuden aloilla

Iiris Schiewek, työhyvinvointikorttikoulutus
Ammattiliitto Pro ja Kemianteollisuus kouluttavat nyt yhdessä Työhyvinvointikorttia. Tarkoitus on, että koulutuspäivän jälkeen työ hyvinvoinnin eteen yrityksissä jatkuu.

Työhyvinvointikortti-koulutukset kiertävät kemianteollisuuden aloilla

Julkaistu 29.01.2019 klo 13:45
ProStoori
Kirjoittanut
Päivi Maaniitty

Ammattiliitto Pro järjestää Työhyvinvointikortti-koulutuksia ensimmäistä kertaa yhdessä työnantajajärjestön kanssa, kun kemianteollisuuden työhyvinvoinnin parantamiseen tähtäävä Hyvää huomista -ohjelma on nostanut työhyvinvointiasiat pinnalle. Vuonna 2010 alkaneen hankkeen ja siitä syntyneen ohjelman takana ovat kemianteollisuuden työmarkkinajärjestöt.

Prosta ohjelmassa ovat mukana sopimusalavastaavat Iris Schiewek ja Taru Reinikainen.

– Ohjelman kautta olemme kiertäneet työpaikkoja, joissa on haluttu kehittää työhyvinvointia yhdessä Kemianteollisuus ry:n johtavan asiantuntijan Riitta Juvosen kanssa, kertoo Iris Schiewek.

Keskitytään parannettaviin asioihin

Työhyvinvointikortti-koulutus on yhden päivän mittainen koulutus, jossa käydään läpi erilaisia työhyvinvoinnin osa-alueita.

– Tarkoitus on keskittyä sellaisiin asioihin, joita kussakin yrityksessä halutaan kehittää. Niitä selvitetään ennen koulutusta tehtävän ennakkotehtävän avulla. Ryhmät ovat kooltaan maksimissaan noin 10–25 henkeä, jotta luento-osuuksien lisäksi voidaan tehdä ryhmätöitä ja pysähtyä kunnolla miettimään, mitä työhyvinvoinnin parantamiseksi voidaan tehdä, Schiewek sanoo.

Schiewekin mukaan koulutuksissa käydään läpi muun muassa sitä, kuinka asiat vaikuttavat toisiinsa. Kun työntekijät jaksavat ja viihtyvät työssään, hyöty näkyy myös yrityksen tuloksessa.

– Kaikella, mitä tehdään, on vaikutusta. Esimerkiksi liikuntasetelit maksavat, mutta samalla ne voivat vaikuttaa työntekijöiden motivaatioon ja vähentää poissaoloja. Haluamme myös, että koulutettavat osaavat tiettyjä yleisiä työhyvinvointiin liittyviä säädöksiä, Schiewek kertoo.

Kaikille avoin koulutus

Koulutuspäivän jälkeen toiveena on, että työ hyvinvoinnin kehittämiseksi jatkuu yrityksissä esimerkiksi työsuojelutoimikunnan vetämänä. Schiewek suositteleekin koulutusta erityisesti työsuojelutoimijoille sekä johdolle, mutta se on avoin koko henkilöstölle.

– Työturvallisuuskeskuksella on myös erillisiä avoimia koulutuksia, joihin voi ilmoittautua mukaan, ja niistä saa perustiedon. Paras hyöty saadaan kuitenkin silloin, kun koko koulutusryhmä on yhdestä yrityksestä, koska silloin pystytään keskittymään tiettyihin asioihin. Jos haluaa omalle työpaikalle koulutuksen, silloin asiasta kannattaa vinkata esimiehelle.

Paras hyöty saadaan kuitenkin silloin, kun koko koulutusryhmä on yhdestä yrityksestä.

Ella Leppikangas ja Heidi Uusitalo Premixiltä saivat uusia ideoita työhyvinvointikorttikoulutuksesta.

Ymmärrystä yli tehtävärajojen

Joulukuussa Schiewek ja Juvonen pitivät koulutuspäivän sähköä johtavia muoveja valmistavalla Premixillä Nurmijärvellä. Premixin luottamusmies Ella Leppikankaan mukaan koulutukseen toivottiin osallistuvan työntekijöitä mahdollisimman monelta eri osastolta ja eri rooleista, siksi sitä suositeltiin kaikille.

– Premixillä työskennellään sekä tuotanto-olosuhteissa että toimistoympäristössä. Meillä on käytössämme myös kolme erilaista työaikamallia, ja vuorotyöläisiä ja päivätyöläisiä koskettavat erilaiset työhyvinvoinnilliset asiat. Työhyvinvointi on meidän kaikkien yhteinen asia, ja on tärkeää ymmärtää, mitkä asiat ovat tärkeitä ja lisäävät työhyvinvointia erilaisissa työtehtävissä.

Työhyvinvointikortti-koulutus järjestettiin, sillä yrityksessä uudistettiin keväällä varhaisen välittämisen malli, ja koulutus oli hyvä jatkumo sille.

Ideoita hyödynnettäväksi

Premixin HR Business Partner Mari Lippojoen mukaan päivän hedelmällisintä antia oli sen synnyttämä keskustelu, joka vahvisti yhteistä ymmärrystä työhyvinvointiin liittyvistä asioista, tukitoimista ja asenteista.

– Meillä on asiat yleisesti hyvällä mallilla, mutta aina on parantamisen varaa. Työhyvinvointiin pitää panostaa jatkuvasti. Tärkeintä oli, että huomasimme olevamme kaikki yhteisen asian äärellä, ja aihe on tärkeä sekä työntekijöille että työnantajalle. Koulutuksesta saimme myös uusia ideoita, joita voimme hyödyntää jatkossa.

Leppikangas kertoo, että koulutus antoi hyvää näkökulmaa siihen, mistä työhyvinvointi oikeasti koostuu.

– Moni voi mieltää työhyvinvoinnin pelkästään hyväksi palkaksi tai työnantajalta saaduiksi eduiksi, mutta se on paljon muutakin. On tärkeää tiedostaa, että työhyvinvointiin voi jokainen itse vaikuttaa, hän sanoo.

Työhyvinvointikortti

• Aloitteen Työhyvinvointikortista teki Ammattiliitto Pron entinen työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Tarja Korkalainen.

• Materiaaleista ja kouluttajien kouluttamisesta vastaa Työturvallisuuskeskus.

• Koulutus soveltuu koko henkilöstölle. Erityisesti esimiehet, työsuojeluvaltuutetut ja luottamusmiehet saavat koulutuksesta hyödyllistä tietoa työhyvinvoinnin kehittämiseen.

• Työhyvinvointikortin saa, kun on suorittanut koulutukseen liittyvän ennakkotehtävän, osallistunut koulutuspäivään ja tehnyt lopputentin.