Uusia yrityksiä perustettu lähes 1 000 enemmän edellisvuoteen verrattuna

Työelämän vaihe - yksinyrittäminen
Suomen yrittäjyys on nousussa, ja uusia yrityksiä on perustettu vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä jopa 10 154. Ammattiliitto Pro toimii myös yksityisyrittäjien tukena työelämässä.

Uusia yrityksiä perustettu lähes 1 000 enemmän edellisvuoteen verrattuna

Julkaistu 26.07.2018 klo 11:30

Pro Uutiset

Uusia yrityksiä perustetaan Suomessa kasvavaa tahtia. Uusia yrityksiä on perustettu vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä jopa 1 000 enemmän kuin edellisvuonna.

Nämä tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen 26.7.2018 julkaisemasta aloittaneiden ja lopettaneiden yritysten tilastosta.

Helsinki yritystilastojen ylivoimainen ykkönen

Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä toimintansa on aloittanut kaikkiaan 10 154 uutta yritystä. Aloittaneiden yritysten lukumäärä on lisääntynyt 10,2 prosenttia verrattuna vuoden 2017 ensimmäiseen neljännekseen, jolloin yritystoimintansa aloitti 9 210 yritystä.

Eniten uusia yrityksiä on tänä vuonna aloittanut ammatillisen, tieteellisen ja teknillisen toiminnan toimialalla. Näiden osuus oli 15,6 prosenttia aloittaneista yrityksistä. Kaupan toimialan yritysten vastaava luku oli 12,4 prosenttia ja rakentamisen toimialalla 10,2 prosenttia.

Maakunnittain eniten yrityksiä on tänä vuonna syntynyt Uudellamaalla, jossa aloittaneita yrityksiä on ollut yhteensä 3 719. Seuraavaksi eniten yrityksiä aloitti Varsinais-Suomessa (945 yritystä), Pirkanmaalla (896 yritystä) ja Pohjois-Pohjanmaalla (666 yritystä).

Kunnista eniten yrityksiä perustettiin Helsingissä (1 897 yritystä), Espoossa (584 yritystä) ja Tampereella (474 yritystä).

Pro on mukana myös yrittäjän elämässä

Pro tarjoaa tukeaan sekä palveluitaan myös yrittäjille.

Ammattiliitto Pro toimii loistavana kumppanina yrittäjille, jotka työllistävät vain itsensä. Liiton jäseneksi voivat liittyä kevytyrittäjät, ammatinharjoittajat, toiminimiyrittäjät, yksityiset elinkeinonharjoittajat, yksinyrittäjät tai liikkeenharjoittajat.

Yrittäjille tarjolla ovat kaikki Pron monipuoliset jäsenedut. Näiden lisäksi yrittäjäjäsenet pääsevät mukaan ammatinharjoittajien omaan yhdistykseen, jonka kautta pääsee vaikuttamaan palvelujen kehittämiseen ja verkostoitumaan muihin yksinyrittäjiin.

Lisätietoa Ammattiliitto Prosta ja yrittäjyydestä löydät Pron verkkosivuilta