Hyppää pääsisältöön

Uutta intoa opintoihin tekoälyn avulla

Tekoälyä voi käyttää ajattelun apuvälineenä.
Tekoälyä voi käyttää ajattelun apuvälineenä, joka säästää aikaa ja antaa uusia ideoita. Sen tuottamaan tekstiin tulee kuitenkin suhtautua kriittisesti. Opi hyödyntämään tekoälyä Pron jäsenkoulutuksessa.

Uutta intoa opintoihin tekoälyn avulla

Julkaistu 25.08.2023 klo 08:00
Kirjoittanut
Jenni Meronen

Yhä useammassa oppilaitoksessa on jouduttu tekemään linjauksia tekoälyn käyttöön. Pahimmissa tapauksissa oppilaat palauttavat kokonaisia Chat GPT:n tuottamia esitelmiä, lehtitiedot kertovat.

- Uhkakuvien sijaan tekoäly pitäisi nähdä oppimiselle kuitenkin mahdollisuutena, sanoo Pron webinaarikouluttaja, uravalmentaja Susan Calonius.

–Tekoälyn käyttö ei tarkoita sitä, etteikö itse enää oppisi. Se voi auttaa ajattelemaan, sillä sen tuotoksia on tarkasteltava entistä kriittisemmin. Kun pohtii, ovatko tekoälyn lähteet oikein, pääsee syventämään osaamistaan, Calonius perustelee.

Tekoäly voi toimia tiedon alkulähteenä ja ohjata eteenpäin esimerkiksi silloin, kun haluaa syventää osaamistaan opiskelemalla tai pohtii uudelleenkouluttautumista. Calonius kertoo itse käyttävänsä tekoälyä myös osaamisen tunnistamisen apuna.

–Tekoälylle voi kertoa työnkuvansa ja kysyä, mitä osaa. Se auttaa jäsentämään taitoja, joita työhön mahdollisesti liittyy. Lisäksi uravalmennuksissa siitä saa apua CV:n tekoon, työhakemukseen ja siihen, mitä tietoa työnantajasta on hyvä etsiä.

Tekoälyn tuomiin mahdollisuuksiin pääsee tutustumaan Oppimisen iloa tekoälyä hyödyntäen -webinaarissa syyskuussa.

Tekoälyn tuottamaa ei voi väittää omakseen

Tekoäly voi säästää aikaa ja antaa ideointiapua myös esimerkiksi ihmiselle, jonka tehtävänä on työn ohessa kirjoittaa blogitekstejä. Kielenkääntämisessä tekoälyn tehtäväksi voi antaa ensimmäisen tekstiversion luomisen, jonka ihminen kuitenkin aina viimeistelee. Esitelmiä tehdessä tekoäly voi auttaa esimerkiksi rakenteen luomisessa.

–Tekoälyä voi käyttää ajattelun apuna. En suosittele missään nimessä, että sitä käytetään kokonaisena lähteenä. Jos tekoälyn tuotosta väittää omakseen, se on ongelma. Siitä ei voi myöskään ottaa suoraan vastauksia, vaan ne on aina tarkistettava, Calonius sanoo.

Tekoälyä käyttävän on myös hyvä tunnistaa sen rajat. Caloniuksen mukaan se ei koskaan tule korvamaan inhimillisyyttä, ihmisten kohtaamista.

–Jos työhön kuuluu neuvottelua, vaikeiden asioiden puheeksi ottamista tai asiakastilanteita, jotka vaativat kuuntelua ja yhteistä pohtimista, tekoälystä ei ole apua. Tekoäly ei myöskään pysty luovuutta vaativiin, uudenlaisiin ratkaisuihin. Mutta kun tekoäly antaa pohjan, voi itse keskittyä muuhun.

Löydä oma oppimistyylisi

Tekoälyn lisäksi webinaarissa paneudutaan oppimisen esteisiin ja niiden ylittämiseen. Caloniuksen mukaan nykytyöelämässä pärjääminen vaatii oman osaamisen jatkuvaa kehittämistä.

–Se on monelle mörkö. Että taas pitäisi opiskella, vaikka on jo valmistunut. Monet saattavat myös kokea, etteivät ole opiskelijatyyppejä.

Oppimistyylejä on kuitenkin erilaisia, eikä perinteinen lukemalla ja kuuntelemalla oppiminen sovi kaikille.

–Haluaisin havahduttaa ihmiset siihen, että jokaiselle löytyy oma tapa oppia. Ja siihen, miten paljon erilaisia opiskeluvaihtoehtoja nykyään on, Calonius sanoo.

6 vinkkiä tekoälyn käyttöön

• -matemaattiset ongelmat