Hyppää pääsisältöön

Viestintäalalle saatiin uudet työehtosopimukset, neuvottelut sujuivat hyvässä hengessä

Ammattiliitto Pron ja Medialiiton hallitukset ovat hyväksyneet neuvottelutulokset uusiksi viestintäalan toimihenkilöiden ja teknisten toimihenkilöiden työehtosopimuksiksi. Palkkoja korotetaan 25-kuukautisen sopimuskauden aikana yhteensä 3,3 prosenttia. Muutoksia sovittiin työaikaan liittyviin määräyksiin.

Julkaistu 14.02.2020 klo 12:13
Uutiset

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro ja Medialiitto saivat neuvottelutuloksen viestintäalan toimihenkilöiden ja teknisten toimihenkilöiden työehtosopimuksiksi 26.1.2020 ja sekä Pron että Medialiiton hallitukset ovat nyt hyväksyneet ratkaisut. Työehtosopimuksen sopimuskausi on 1.2.2020–28.2.2022. Kiky-sopimuksen mukainen työajan pidennys poistui viestinnän sopimusaloilta jo vuoden 2019 lopussa.

Palkankorotukset yleisen linjan mukaisia, työaikamääräykset muuttuvat hieman

Henkilökohtaisia palkkoja, vähimmäispalkkoja ja ohjelukuja sekä ilta- ja yötyölisää korotetaan 1.6.2020 1,3 prosentin yleiskorotuksella. Toukokuussa 2021 korotetaan henkilökohtaisia palkkoja 1,2 prosentin yleiskorotuksella ja jaetaan 0,8 prosentin yrityskohtainen erä. Mikäli yrityskohtaisen erän käytöstä ei sovita 15.4.2021 mennessä, jaetaan siitä puolet yleiskorotuksena ja työnantaja päättää toisen puolen jakamisesta.

Toimihenkilöiden työaikamääräyksiä uudistetaan huomioiden uuden työaikalain määräykset. Lisäksi palkkausjärjestelmän kehittämistarpeita selvittämään perustetaan liittojen yhteinen työryhmä.

Neuvottelut sujuivat hyvässä hengessä

ICT- ja viestintäsektorin johtaja Antti Hakala Ammattiliitto Prosta kehuu neuvotteluiden sujuneen hyvässä yhteistyön hengessä.

– Viestintäalan työehtosopimuksia oli ilo neuvotella, koska yhteistyö Teollisuusliiton kanssa toimi hienosti ja myös Medialiitto oli hyvin neuvotteluissa hyvin ratkaisuhakuinen, Hakala kommentoi.

Medialiitto on media-alan ja graafisen teollisuuden yritysten etujärjestö, joka solmii yksityistä mediaa, painotoimintaa ja jakelua koskevat työehtosopimukset. Työntekijöitä edustava Teollisuusliitto neuvottelee Medialiiton kanssa toimihenkilöiden rinnakkaisen työehtosopimuksen sekä jakelijoiden ja media- ja painoalan, niin sanottujen kirjatyöntekijöiden työehtosopimukset.