Viisi vinkkiä huolettomaan kesäreissuun

Perhe pakkaa lomatunnelmissa.
Passi, hammasharja ja TaskuTurva-sovellus. Mitä muuta pitikään muistaa ennen reissuun lähtöä?

Ota vakuutuskumppanimme Turvan vinkit haltuun valmistautuessasi matkalle lähtöön.

1. Tarkista vakuutusturvasi
​​​​​​​Ammattiliitto Pron jäsenenä sinun ei tarvitse murehtia vakuutusasioista matkaillessasi: Pron jäsenet on vakuutettu Turvassa vapaa-ajan matkustajavakuutuksella. Vakuutus on voimassa siihen päivään saakka, kun vakuutettu täyttää 68 vuotta. Jos vakuutettu jää eläkkeelle ennen 68 vuoden ikää, vakuutus on voimassa eläköitymispäivään saakka.

Matkustajavakuutuksesta korvataan esimerkiksi matkalla alkaneen sairauden tai sattuneen tapaturman aiheuttamia hoitokuluja ilman euromääräistä ylärajaa, sekä matkan peruuntumisesta ja keskeytymisestä aiheutuvia kuluja. Vakuutettuina ovat myös vakuutetun mukana matkustavat alle 20-vuotiaat lapset ja lapsenlapset.

Tarkemmat lisätiedot vakuutuksista löydät TaskuTurva-sovelluksesta tai osoitteesta turva.fi/pro

Onhan myös matkatavarat turvattu?

Matkatavaravakuutus voi kuulua kotivakuutukseesi, jos olet vakuuttanut kotisi Turvassa. Matkatavaraturvan voi lisätä kätevästi Turvan kotivakuutukseen, jolloin et tarvitse erillistä matkatavaravakuutusta. Vaihtoehtoisesti voit hankkia erillisen matkatavaravakuutuksen – Turva tarjoaa rahanarvoiset edut Pron jäsenen henkilökohtaisiin vakuutuksiin! Pron aktiiveilla on Turvassa vapaa-ajan matkatavara-, matkavastuu- ja matkaoikeusturvavakuutus.

2. Varmista passin voimassaolo ajoissa

Tarkista passin ja muiden matkustusasiakirjojen voimassaolo hyvissä ajoin ennen matkaa. Passista kannattaa myös ottaa matkalle kopio sekä tallentaa kuva itselle esimerkiksi pilvipalveluun, josta se löytyy tarvittaessa.

3. Lataa TaskuTurva-sovellus puhelimeesi ennen reissuun lähtöä
TaskuTurva on ilmainen sovellus Turvan asiakkaille ja liittonsa kautta Turvassa vakuutetuille ammattiliittojen jäsenille. Sovelluksesta löydät matkavakuutuskorttisi sekä luotettavan lääkärin yhteystiedot ulkomailla. Hätätilanteissa saat sovelluksen kautta myös helposti yhteyden matkavahinkoasioita hoitavaan SOS-hätäpalveluun, joka auttaa matkailijoita suomen kielellä vuoden jokaisena päivänä ympäri vuorokauden. Lue lisää ja lataa sovellus puhelimeesi osoitteessa turva.fi/taskuturva.

4. Lääkkeet ja reseptit ajan tasalle
Omien lääkkeiden riittävyys ja reseptien voimassaolo on hyvä tarkistaa ennen matkalle lähtöä. Jos jokin perussairaus vaivaa tai tarvitset muuta säännöllistä lääkitystä, lääkkeitä on syytä varata mukaan tarpeeksi myös yllättävien tilanteiden varalta. Voit tarvita reseptilääkkeidesi reseptejä tullissa todistaaksesi, että sinulla on oikeus kuljettaa henkilökohtaisia lääkkeitä mukanasi. Matkaa varten saat lääkkeidesi englanninkieliset reseptit apteekista.

5. Rokotukset kuntoon
Matkustajavakuutuksesta ei korvata rokotuksia, mutta niistä huolehtiminen kannattaa: vaikka vakuutus korvaisikin matkalla tarttuneen taudin hoitokustannukset, on pitkään odotettu matka auttamatta pilalla sairaalassa toipuessa. Maakohtaiset rokotussuositukset löydät esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta.

Huolettomia ja rentouttavia kesäreissuja TaskuTurva taskussasi.

Tutustu tarkemmin jäsenvakuutuksiisi turva.fi/pro.