Hyppää pääsisältöön

Vinkit hyvälle sateenkaariliittolaiselle

Tanja Lehtoranta on Pron  työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija.
KirjoittanutTanja Lehtoranta
KuvaPetri Anttila
Tanja Lehtoranta on Pron  työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija.
Työpaikalla jokaisen työntekijän on voitava tuntea olonsa turvalliseksi ja osaksi työyhteisöä. Meistä jokaisella on vastuu työpaikkamme hyvinvoinnista. Ketään ei saa jättää ulkopuolelle.

Näiden vinkkien avulla voit olla työpaikalla hyvä LHBTI*+ liittolainen.

• Älä oleta. Kaikki eivät ole heteroita tai cis-sukupuolisia, ja perheet ovat erilaisia.
  • Ota käyttöön sukupuolineutraalit termit myös kahvipöytäkeskusteluissa. Puhu mieluummin kumppaneista ja puolisoista kuin miehistä, vaimoista tai tyttö- ja poikaystävistä.
  • Älä vaikene syrjinnästä. Puutu tilanteeseen, kun kuulet jotakin loukkaavaa kuten homo- tai transfobisia vitsejä tai kohtaat epätasa-arvoa. Kerro, että et hyväksy syrjintää tai loukkaavia stereotypioita.
  • Hanki itsellesi ajantasaista tietoa.
  • Pyri ymmärtämään omat etuoikeutesi ja toiminnan mahdollisuutesi sekä käyttämään niitä muutoksen tekemiseen.
  • Puhu kunnioittavasti muista. Älä käytä loukkaavia tai vanhentuneita nimityksiä LHBTI+-ihmisistä. Jos olet epävarma, onko jokin termi sopiva, käytä mieluummin jotain muuta. Voit myös kysyä, mitä  termiä on hyvä käyttää.
  • Jos joku kertoo sinulle kokemastaan syrjinnästä, kuuntele häntä. Älä vähättele, puolustele tai vertaa hänen kokemustaan muiden tilanteeseen. Kysy miten voit auttaa. Ohjaa tarvittaessa olemaan yhteydessä esihenkilöön, luottamushenkilöön tai työterveyshuoltoon.
  • Jos sinua huomautetaan syrjivästä käytöksestä, mieti käytöstäsi, pyydä anteeksi ja toimi ensi kerralla toisin.
  • Keskustele työkavereidesi kanssa syrjinnästä ja yritä vaikuttaa heidän asenteisiinsa.
  • Osallistu syrjinnän vastaiseen toimintaan ja osoita tukesi esimerkiksi jakamalla sateenkaariteemoihin liittyviä kirjoituksia sosiaalisessa mediassa tai osallistumalla Pride tapahtumiin. Muista kuitenkin antaa tilaa LHBTI+ ihmisille ja tahoille, äläkä etsi huomiota liittolaisena itsellesi, työllesi tai työpaikallesi.
  • Muista, että hyvä liittolainen puolustaa LHBTI+ oikeuksia joka päivä, ei vain yhtenä päivänä vuodessa.

*Kirjainyhdistelmä LHBTI: L = Lesbot, H = Homot, B = Biseksuaalit, T = Transihmiset ja I = Intersukupuoliset.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija, jolle Pride on vuoden paras työpäivä.