Yliopistojen työehtosopimuksesta neuvottelutulos

Yliopistojen sopimusneuvotteluissa saavutettiin tänään 24. maaliskuuta neuvottelutulos.

Yliopistojen työehtosopimuksesta neuvottelutulos

Julkaistu 24.03.2020 klo 13:33

ProUutiset

Neuvottelutuloksen sisällöstä tiedotetaan tarkemmin, kun osapuolten hallinnot ovat sen käsitellet ja hyväksyneet.

- Olemme hyvin tyytyväisiä, että tässä erittäin poikkeuksellisessa ja haastavassa yhteiskunnallisessa tilanteessa kykenimme yhdessä löytämään ratkaisun. Uskomme sen tukevan yliopistojen henkilöstöä heidän tärkeässä työssään, jonka merkitys koronaepidemian aikana korostuu entisestään, Pron  julkisen sektorin johtaja Niko Simola summaa.

Neuvottelut käytiin vauhditetussa aikataulussa koronaepidemian suljettua yliopistojen ovet. On tärkeää keskittyä epidemian hidastamiseen, suojeltava erityis- ja riskiryhmiä tartunnoilta sekä varmistettava yhteistoiminnassa työn ja opiskelemisen turvallisuus yliopistoympäristössä.

Yliopistojen sopimuksen neuvotteluosapuolia ovat Ammattiliitto Pro, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL sekä työnantajapuolella Sivistystyönantajat.