Yliopistot edelläkävijöinä perhevapaiden uudistamisessa

Vanhemmat leikkivät lapsensa kanssa.
Yliopistojen työehtosopimus tuo parannusta perhevapaisiin ja lisää työelämän tasa-arvoa. Molemmat vanhemmat saavat jatkossa 32 arkipäivän palkallisen vanhempainvapaan.

Yliopistot edelläkävijöinä perhevapaiden uudistamisessa

Julkaistu 08.04.2022 klo 16:15

Yliopistojen työehtosopimusneuvotteluissa otettiin merkittävä askel kohti työelämän tasa-arvoa.  Jatkossa molemmilla vanhemmilla on yhtä pitkä 32 arkipäivän palkallinen vanhempainvapaa, mikä oli Pron tavoitteena.

– Tämä toivottavasti kannustaa vanhempia nykyistä tasavertaisempaan vapaiden pitämiseen jatkossa. Se on askel kohti yhdenvertaisempaa työelämää ja osaltaan poistaa sukupuolten välisiä perhevapaiden pitämisestä aiheutuvia työelämän eroja, johtaja Niko Simola sanoo.

Osapuolet sopivat neuvotteluissa, että ei-synnyttävän vanhemman palkallisten arkipäivien määrä nykyisestä kuudesta arkipäivästä pitenee 32 arkipäivään. Synnyttävän vanhemman palkallisten päivien määrä pysyi ennallaan.

– Yliopistot ovat tässä asiassa aidosti edelläkävijöitä. Kiitos kuuluu myös yliopistoille työnantajina ja Sivistalle työnantajaliittona uskalluksesta toimia ennakkoluulottomasti edelläkävijöinä.

Uuteen työehtosopimukseen sisältyy myös se, että lomarahaa maksetaan tietyissä tilanteissa vain puolet, kun toimihenkilö irtisanoutuu itse. Tällainen tilanne on esimerkiksi se, kun työntekijä purkaa sopimuksensa koeajalla tai kun hän irtisanoutuu muun syyn kuin eläköitymisen takia.

Yliopistojen työehtosopimuksen osapuolina ovat Sivistystyönantajat Sivista sekä Ammattiliitto Pro, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO.

Pron neuvottelijoina olivat johtaja Niko Simola ja sopimusalavastaava Jukka Hämäläinen.  Neuvottelijoiden tukena on Pron yliopistojen neuvottelukunta, jossa on edustus jokaisesta yliopistosta. Neuvottelukunnan jäsenet ovat kunkin yliopiston pääluottamusmiehiä tai yhdistyksen puheenjohtajia.