Hyppää pääsisältöön

Paperiteollisuuden ja mekaanisen metsäteollisuuden toimihenkilöiden tulevaisuuden työehdot

Työnantajaliitto Metsäteollisuus ry:n päätös lopettaa työehtosopimusten solmiminen jäsenyritystensä puolesta johtaa merkittäviin muutoksiin paperiteollisuuden ja mekaanisen metsäteollisuuden sopimusalojen neuvottelutoiminnassa. Ammattiliitto Prolla ei ole jatkossa enää maanlaajuisesti alan työnantajia edustavaa sopimusosapuolta, mikä johtaa väistämättä valtakunnallisten ja yleissitovien työehtosopimusten sijaan yrityskohtaiseen ja normaalisitovaan sopimiseen toimihenkilöiden työehdoista.

Muutos on suuri ja toimihenkilöiden työehtojen tulevaisuus ymmärrettävästi kiinnostaa jäseniämme sekä herättää paljon kysymyksiä. Olemme koonneet tälle sivulle usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä sopimusaloja hoitaviin asiamiehiin.

Usein kysytyt kysymykset

Metsäkoneen pyörät

Pron tavoitteena on turvata vähintään nykyisen tasoiset työehdot

Mitä Pro aikoo tehdä?
Pron ensisijaisena tavoitteena on turvata jäsenilleen vähintään nykyisen tasoiset työehdot.

Miten Pro voi turvata toimihenkilöiden työehdot?
Pro neuvottelee, sopii ja allekirjoittaa tulevatkin sopimukset.

Miten Pron jäsenet voivat vaikuttaa tuleviin sopimuksiin?
Jäsenten ei tulisi sopia yksilötasolla työehdoista, koska se vaikeuttaa kollektiivista sopimista ja sen mukaista tasapuolista kohtelua.

Mikä muu edesauttaa sopimusratkaisujen saavuttamista?
Mahdollisimman korkea järjestäytymisaste antaa liitolle oikeutuksen neuvotella jäsentensä työehdoista.

Lakot, työsulut ja lakkoavustus

Voiko tulevat sopimusneuvottelut johtaa lakkoihin ja työsulkuihin?Todennäköisyys työtaisteluista on kaikkein suurin niiden yritysten kohdalla, jotka ovat haluttomia neuvottelemaan ja sopimaan toimihenkilöiden työehdoista Pron kanssa.

Mitä työsulku tarkoittaa?
Työsulku on työnantajan asettama lakkoa vastaava työtaistelutoimenpide, jonka aikana toimihenkilöiltä estetään työskentely ja pääsy työpaikoille.

Maksaako Pro lakkoavustusta mahdollisen lakon tai työsulun osalta ja kuinka paljon?
Maksaa, lakoista ja avustuksen määrästä päättää Pron hallitus tapauskohtaisesti.