Hyppää pääsisältöön

Paperiteollisuuden ja mekaanisen metsäteollisuuden toimihenkilöiden tulevaisuuden työehdot

Metsäkoneen pyörät

Työnantajaliitto Metsäteollisuus ry:n päätös lopettaa työehtosopimusten solmiminen jäsenyritystensä puolesta johtaa merkittäviin muutoksiin paperiteollisuuden ja mekaanisen metsäteollisuuden sopimusalojen neuvottelutoiminnassa. Ammattiliitto Prolla ei ole jatkossa enää maanlaajuisesti alan työnantajia edustavaa sopimusosapuolta, mikä johtaa väistämättä valtakunnallisten ja yleissitovien työehtosopimusten sijaan yrityskohtaiseen ja normaalisitovaan sopimiseen toimihenkilöiden työehdoista.

Muutos on suuri ja toimihenkilöiden työehtojen tulevaisuus ymmärrettävästi kiinnostaa jäseniämme sekä herättää niihin liittyen paljon kysymyksiä. Olemme koonneet tälle sivulle usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä sopimusaloja hoitaviin asiamiehiin.
Usein kysytyt kysymykset
Suosittele jäenyyttä
Pron tavoitteena on turvata vähintään nykyisen tasoiset työehdot
Suosittele jäenyyttä

Mitä Pro aikoo tehdä?

Pron ensisijaisena tavoitteena on turvata jäsenilleen vähintään nykyisen tasoiset työehdot.

Miten Pro voi turvata toimihenkilöiden työehdot?

Pro neuvottelee, sopii ja allekirjoittaa tulevatkin sopimukset.

Miten Pron jäsenet voivat vaikuttaa tuleviin sopimuksiin?

Jäsenten ei tulisi sopia yksilötasolla työehdoista, koska se vaikeuttaa kollektiivista sopimista ja sen mukaista tasapuolista kohtelua.

Mikä muu edesauttaa sopimusratkaisujen saavuttamista?

Mahdollisimman korkea järjestäytymisaste antaa liitolle oikeutuksen neuvotella jäsentensä työehdoista.

Lakot, työsulut ja lakkoavustus

Voiko tulevat sopimusneuvottelut johtaa lakkoihin ja työsulkuihin?

Todennäköisyys työtaisteluista on kaikkein suurin niiden yritysten kohdalla, jotka ovat haluttomia neuvottelemaan ja sopimaan toimihenkilöiden työehdoista Pron kanssa.

Mitä työsulku tarkoittaa?

Työsulku on työnantajan asettama lakkoa vastaava työtaistelutoimenpide, jonka aikana toimihenkilöiltä estetään työskentely ja pääsy työpaikoille.

Maksaako Pro lakkoavustusta mahdollisen lakon tai työsulun osalta ja kuinka paljon?

Maksaa, lakoista ja avustuksen määrästä päättää Pron hallitus tapauskohtaisesti.

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

Pahvirulla
Julkaistu 24.10.2022
Miljardiluokan investointi tuo Oulun tehtaalle noin 300 uutta työpaikkaa. – Uutinen on todiste siitä, että Suomi on edelleen houkutteleva investointikohde, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen kiittelee investointipäätöstä.
Pron ja Paperiliiton johto
Julkaistu 10.10.2022
Ammattiliitto Pro, Paperiliitto, Teollisuusliitto ja SASK tapasivat Montevideossa Uruguayn UPM:n johtoa yhdessä paikallisen Paperiliiton FOPCU:n ja keskusjärjestön PIT-CNT:n johdon kanssa. Tapaaminen on osa liittojen yhteistä matkaa vahvistaa yhteistyötä uruguaylaisten kanssa.
Suomalainen metsä, ilmakuva. Puut.
Julkaistu 27.06.2022
Pro teki kesäkuussa UPM:llä työskenteleville jäsenilleen kyselyn työsuhteen ehtojen kehittymisestä sopimuksettomana aikana. Kyselyyn vastasi joka kolmas UPM:llä työskentelevä Pron jäsen. Tulokset ovat hälyttäviä – työehtosopimuksen puuttuminen on johtanut ansionmenetyksiin ja jopa 71 prosenttia on harkinnut alan vaihtoa.
Työehtosopimuksen syntyminen vaatii usein pitkiä neuvotteluja sekä paljon palavereja
Blogit
Julkaistu 21.06.2022
Yrityskohtaisten työehtosopimusten neuvotteleminen on kuin vanhan talon kunnostamista. Säilytä mahdollisimman paljon vanhaa mutta tee siitä nykyvaatimuksiin soveltuva, kirjoittaa Petteri Hyttinen blogissaan.
Valtakunnansovittelijan toimisto Bulevardilla
Julkaistu 30.03.2022
Ammattiliitto Pro on ilmoittanut uudesta työtaistelusta Barona Customer Care Oy:llä energia-alalla 31.3 alkaen. Kiistan taustalla on 42 toimihenkilön ulkoistus Ensin Palvelut Oy:stä Baronalle.
sopimus
Julkaistu 23.03.2022
Ammattiliitto Pro ja Puusepänteollisuus saavuttivat eilen 22. maaliskuuta neuvottelutuloksen alan uudesta työehtosopimuksesta.
Mietitkö vielä, miten edetä?

Jäsenenä käytössäsi ovat kaikki asiantuntijamme.

Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme!

Liity jäseneksemme jo tänään!

Saat kaikki edut ja palvelut käyttöösi.

Jäsenyys sisältää ansiosidonnaisen työttömyysturvan.