Paperiteollisuuden ja mekaanisen metsäteollisuuden toimihenkilöiden tulevaisuuden työehdot

Metsäkoneen pyörät

Työnantajaliitto Metsäteollisuus ry:n päätös lopettaa työehtosopimusten solmiminen jäsenyritystensä puolesta johtaa merkittäviin muutoksiin paperiteollisuuden ja mekaanisen metsäteollisuuden sopimusalojen neuvottelutoiminnassa. Ammattiliitto Prolla ei ole jatkossa enää maanlaajuisesti alan työnantajia edustavaa sopimusosapuolta, mikä johtaa väistämättä valtakunnallisten ja yleissitovien työehtosopimusten sijaan yrityskohtaiseen ja normaalisitovaan sopimiseen toimihenkilöiden työehdoista.

Muutos on suuri ja toimihenkilöiden työehtojen tulevaisuus ymmärrettävästi kiinnostaa jäseniämme sekä herättää niihin liittyen paljon kysymyksiä. Olemme koonneet tälle sivulle usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä sopimusaloja hoitaviin asiamiehiin.
Usein kysytyt kysymykset
Suosittele jäenyyttä
Pron tavoitteena on turvata vähintään nykyisen tasoiset työehdot
Suosittele jäenyyttä

Mitä Pro aikoo tehdä?

Pron ensisijaisena tavoitteena on turvata jäsenilleen vähintään nykyisen tasoiset työehdot.

Miten Pro voi turvata toimihenkilöiden työehdot?

Pro neuvottelee, sopii ja allekirjoittaa tulevatkin sopimukset.

Miten Pron jäsenet voivat vaikuttaa tuleviin sopimuksiin?

Jäsenten ei tulisi sopia yksilötasolla työehdoista, koska se vaikeuttaa kollektiivista sopimista ja sen mukaista tasapuolista kohtelua.

Mikä muu edesauttaa sopimusratkaisujen saavuttamista?

Mahdollisimman korkea järjestäytymisaste antaa liitolle oikeutuksen neuvotella jäsentensä työehdoista.

Lakot, työsulut ja lakkoavustus

Voiko tulevat sopimusneuvottelut johtaa lakkoihin ja työsulkuihin?

Todennäköisyys työtaisteluista on kaikkein suurin niiden yritysten kohdalla, jotka ovat haluttomia neuvottelemaan ja sopimaan toimihenkilöiden työehdoista Pron kanssa.

Mitä työsulku tarkoittaa?

Työsulku on työnantajan asettama lakkoa vastaava työtaistelutoimenpide, jonka aikana toimihenkilöiltä estetään työskentely ja pääsy työpaikoille.

Maksaako Pro lakkoavustusta mahdollisen lakon tai työsulun osalta ja kuinka paljon?

Maksaa, lakoista ja avustuksen määrästä päättää Pron hallitus tapauskohtaisesti.

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

Julkaistu 22.02.2024
Työnantajaliitto Puuteollisuus ry ja Ammattiliitto Pro saavuttivat neuvottelutuloksen uudesta hirsitaloteollisuuden työehtosopimuksesta 20.2.2024.
Autoalalle on syntynyt neuvottelutulos
Julkaistu 17.11.2023
Autoalan toimihenkilöiden tes-neuvottelut etenivät nopeasti hyvässä neuvotteluhengessä.
 – Työmarkkinoilla on koettu paljon karikkoja viime vuosina, mutta kyllä aitoa neuvottelutahtoakin vielä löytyy ja siitä tämä saavutettu neuvottelutulos on hyvä esimerkki, sopimusalavastaava sanoo.
Petteri Hyttinen
Julkaistu 28.08.2023
Pron sopimuspäällikkö kertoo liiton auttavan jäseniä ja toivovan Jukkatalon liiketoiminnalle jatkajaa.
Irtisanominen johti mittaviin korvauksiin
Julkaistu 15.06.2023
​​​​​​​Stora Enso suunnittelee sulkevansa Sunilan sellutehtaan. – Porukka on pettyneitä päätökseen, kertoo toimihenkilöiden luottamusmies. Samalla yhtiö aloittaa 1 300 henkeä koskevat muutosneuvottelut toimistotyön vähentämiseksi.
Suomalainen metsä, ilmakuva. Puut.
Julkaistu 05.06.2023
Pro teki keväällä työehtoihin ja palkkaukseen liittyvän kyselyn UPM:llä työskenteleville jäsenilleen. Kyselyyn vastasi joka neljäs UPM:llä työskentelevä Pron jäsen. Tulokset ovat mykistäviä: neljäsosa toimihenkilöistä on jätetty ilman palkankorotusta ja työpaikoilla voidaan huonosti.
Kuva: Shutterstock
Julkaistu 21.03.2023
Ammattiliitto Pro ja Puusepänteollisuus ry saavuttivat eilen 20.3. neuvottelutuloksen puusepänteollisuuden toimihenkilöiden uudesta työehtosopimuksesta.
Mietitkö vielä, miten edetä?

Jäsenenä käytössäsi ovat kaikki asiantuntijamme.

Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme!

Liity jäseneksemme jo tänään!

Saat kaikki edut ja palvelut käyttöösi.

Jäsenyys sisältää ansiosidonnaisen työttömyysturvan.