Hyppää pääsisältöön

Paperiteollisuuden ja mekaanisen metsäteollisuuden toimihenkilöiden tulevaisuuden työehdot

Metsäkoneen pyörät

Työnantajaliitto Metsäteollisuus ry:n päätös lopettaa työehtosopimusten solmiminen jäsenyritystensä puolesta johtaa merkittäviin muutoksiin paperiteollisuuden ja mekaanisen metsäteollisuuden sopimusalojen neuvottelutoiminnassa. Ammattiliitto Prolla ei ole jatkossa enää maanlaajuisesti alan työnantajia edustavaa sopimusosapuolta, mikä johtaa väistämättä valtakunnallisten ja yleissitovien työehtosopimusten sijaan yrityskohtaiseen ja normaalisitovaan sopimiseen toimihenkilöiden työehdoista.

Muutos on suuri ja toimihenkilöiden työehtojen tulevaisuus ymmärrettävästi kiinnostaa jäseniämme sekä herättää niihin liittyen paljon kysymyksiä. Olemme koonneet tälle sivulle usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä sopimusaloja hoitaviin asiamiehiin.
Usein kysytyt kysymykset
Suosittele jäenyyttä
Pron tavoitteena on turvata vähintään nykyisen tasoiset työehdot
Suosittele jäenyyttä

Mitä Pro aikoo tehdä?

Pron ensisijaisena tavoitteena on turvata jäsenilleen vähintään nykyisen tasoiset työehdot.

Miten Pro voi turvata toimihenkilöiden työehdot?

Pro neuvottelee, sopii ja allekirjoittaa tulevatkin sopimukset.

Miten Pron jäsenet voivat vaikuttaa tuleviin sopimuksiin?

Jäsenten ei tulisi sopia yksilötasolla työehdoista, koska se vaikeuttaa kollektiivista sopimista ja sen mukaista tasapuolista kohtelua.

Mikä muu edesauttaa sopimusratkaisujen saavuttamista?

Mahdollisimman korkea järjestäytymisaste antaa liitolle oikeutuksen neuvotella jäsentensä työehdoista.

Lakot, työsulut ja lakkoavustus

Voiko tulevat sopimusneuvottelut johtaa lakkoihin ja työsulkuihin?

Todennäköisyys työtaisteluista on kaikkein suurin niiden yritysten kohdalla, jotka ovat haluttomia neuvottelemaan ja sopimaan toimihenkilöiden työehdoista Pron kanssa.

Mitä työsulku tarkoittaa?

Työsulku on työnantajan asettama lakkoa vastaava työtaistelutoimenpide, jonka aikana toimihenkilöiltä estetään työskentely ja pääsy työpaikoille.

Maksaako Pro lakkoavustusta mahdollisen lakon tai työsulun osalta ja kuinka paljon?

Maksaa, lakoista ja avustuksen määrästä päättää Pron hallitus tapauskohtaisesti.

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

Sovintoesitys hyväksytty
Julkaistu 19.01.2022
Ammattiliitto Pron, Teollisuusliiton ja Keitele -konserniin kuuluvien yhtiöiden välisissä neuvotteluissa on saavutettu sovittelija Jukka Ahtelan johdolla työehtosopimusratkaisu.
Ammattiliitot eri puolilta maailmaa paheksuvat UPM:n toimintaa Suomessa
Julkaistu 05.01.2022
UPM:n toiminta nostattaa kritiikkiä maailmanlaajuisesti.  Monet ulkomaiset ammattiliitot vaativat UPM:ltä työelämän perusoikeuksien kunnioittamista.
kaadettuja puita ja lunta
Julkaistu 29.12.2021
Pro jätti 29. joulukuuta lakkovaroituksen seuraaviin mekaanisen metsäteollisuuden yrityksiin: Keitele Group Oy, Formica IKI Oy, Isojen Saha Oy ja Siklaelementti Oy.
Maria Mäkysen bloginosto
Blogit
Julkaistu 29.12.2021
Metsäyhtiö UPM julisti joulun alla jakavansa työntekijöilleen palkankorotuksia, joilla korjataan selittämättömiä palkkaeroja sukupuolten välillä. Tiedote on osa UPM:n yritystä kiillottaa julkisuuskuvaansa. Velvoite poistaa palkkaerot on ollut tasa-arvolaissa jo vuodesta 2005. Ammattiliitto Pro on tehnyt pitkään töitä sen eteen, että yritykset tarttuvat selittämättömien palkkaerojen poistamiseen.
Koivumetsä
Julkaistu 23.12.2021
Ammattiliitto Pron hallitus hyväksyi Metsä Groupin yrityskohtaisen työehtosopimuksen tänään. Toimihenkilöitä koskeva työehtosopimus astuu voimaan 1.1.2022 ja on voimassa toistaiseksi.
Suomalainen metsä. Puut pinossa.
Julkaistu 21.12.2021
Ammattiliitto Pro ja Metsä Group ovat saavuttaneet neuvottelutuloksen toimihenkilöiden työehdoista. Seuraavaksi neuvottelutulos käsitellään molempien hallinnoissa.
Mietitkö vielä, miten edetä?

Jäsenenä käytössäsi ovat kaikki asiantuntijamme.

Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme!

Liity jäseneksemme jo tänään!

Saat kaikki edut ja palvelut käyttöösi.

Jäsenyys sisältää ansiosidonnaisen työttömyysturvan.