Hyppää pääsisältöön

Paperiteollisuuden ja mekaanisen metsäteollisuuden toimihenkilöiden tulevaisuuden työehdot

Metsäkoneen pyörät

Työnantajaliitto Metsäteollisuus ry:n päätös lopettaa työehtosopimusten solmiminen jäsenyritystensä puolesta johtaa merkittäviin muutoksiin paperiteollisuuden ja mekaanisen metsäteollisuuden sopimusalojen neuvottelutoiminnassa. Ammattiliitto Prolla ei ole jatkossa enää maanlaajuisesti alan työnantajia edustavaa sopimusosapuolta, mikä johtaa väistämättä valtakunnallisten ja yleissitovien työehtosopimusten sijaan yrityskohtaiseen ja normaalisitovaan sopimiseen toimihenkilöiden työehdoista.

Muutos on suuri ja toimihenkilöiden työehtojen tulevaisuus ymmärrettävästi kiinnostaa jäseniämme sekä herättää niihin liittyen paljon kysymyksiä. Olemme koonneet tälle sivulle usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä sopimusaloja hoitaviin asiamiehiin.
Usein kysytyt kysymykset
Suosittele jäenyyttä
Pron tavoitteena on turvata vähintään nykyisen tasoiset työehdot
Suosittele jäenyyttä

Mitä Pro aikoo tehdä?

Pron ensisijaisena tavoitteena on turvata jäsenilleen vähintään nykyisen tasoiset työehdot.

Miten Pro voi turvata toimihenkilöiden työehdot?

Pro neuvottelee, sopii ja allekirjoittaa tulevatkin sopimukset.

Miten Pron jäsenet voivat vaikuttaa tuleviin sopimuksiin?

Jäsenten ei tulisi sopia yksilötasolla työehdoista, koska se vaikeuttaa kollektiivista sopimista ja sen mukaista tasapuolista kohtelua.

Mikä muu edesauttaa sopimusratkaisujen saavuttamista?

Mahdollisimman korkea järjestäytymisaste antaa liitolle oikeutuksen neuvotella jäsentensä työehdoista.

Lakot, työsulut ja lakkoavustus

Voiko tulevat sopimusneuvottelut johtaa lakkoihin ja työsulkuihin?

Todennäköisyys työtaisteluista on kaikkein suurin niiden yritysten kohdalla, jotka ovat haluttomia neuvottelemaan ja sopimaan toimihenkilöiden työehdoista Pron kanssa.

Mitä työsulku tarkoittaa?

Työsulku on työnantajan asettama lakkoa vastaava työtaistelutoimenpide, jonka aikana toimihenkilöiltä estetään työskentely ja pääsy työpaikoille.

Maksaako Pro lakkoavustusta mahdollisen lakon tai työsulun osalta ja kuinka paljon?

Maksaa, lakoista ja avustuksen määrästä päättää Pron hallitus tapauskohtaisesti.

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

Valtakunnansovittelijan toimisto Bulevardilla
Julkaistu 30.03.2022
Ammattiliitto Pro on ilmoittanut uudesta työtaistelusta Barona Customer Care Oy:llä energia-alalla 31.3 alkaen. Kiistan taustalla on 42 toimihenkilön ulkoistus Ensin Palvelut Oy:stä Baronalle.
sopimus
Julkaistu 23.03.2022
Ammattiliitto Pro ja Puusepänteollisuus saavuttivat eilen 22. maaliskuuta neuvottelutuloksen alan uudesta työehtosopimuksesta.
Metsäteollisuus
Julkaistu 19.03.2022
Ammattiliitto Pro ja Kannustalo Oy, Kuhmo Oy ja Pölkky Oy ovat saavuttaneet neuvottelutulokset uusiksi yrityskohtaisiksi työehtosopimuksiksi.
Paperiteollisuuden neuvottelukunnan kannanotto
Julkaistu 16.03.2022
Ammattiliitto Pron paperiteollisuuden neuvottelukunta tuomitsee metsäyhtiö UPM:n toiminnan kotimaan työmarkkinoilla. Paperiteollisuuden neuvottelukunnan näkemyksen mukaan UPM vaarantaa tarpeettomasti omalla toiminnallaan erittäin hyvin kannattavan yrityksen tulevaisuuden ja työpaikat.
Metsäkoneen pyörät
Julkaistu 07.03.2022
Ammattiliitto Pro on antanut lakkovaroituksen kolmeen mekaanisen metsäteollisuuden yritykseen ajalle 21.3. – 3.4.2022. Työtaistelu-uhan piirissä olevat yritykset ovat Kannustalot Oy, Kuhmo Oy ja Pölkky Oy.
sopimusneuvottelutulos
Julkaistu 01.03.2022
Viidelle Pron sopimusalalle syntyi neuvottelutulos eilen 28.2. Uusia työ- ja virkaehtosopimusratkaisuja syntyi teollisuuteen, palvelualalle sekä valtiolle. Seuraavaksi neuvottelutulokset menevät osapuolten hallintojen käsittelyyn.
Mietitkö vielä, miten edetä?

Jäsenenä käytössäsi ovat kaikki asiantuntijamme.

Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme!

Liity jäseneksemme jo tänään!

Saat kaikki edut ja palvelut käyttöösi.

Jäsenyys sisältää ansiosidonnaisen työttömyysturvan.