Hoppa till huvudinnehållet

DNA:s verksamhetsställe i Jakobstad nedläggningshotat – 60 arbetsplatser i fara i omställningsförhandlingarna

DNA Pietarsaari
DNA Pietarsaari
I DNA-koncernen pågår det omställningsförhandlingar, där den mest dramatiska inverkan riktas mot kundserviceenheten i Jakobstad.

Omställningsförhandlingarna är på slutrakan och avslutas i månadsskiftet. Förtroendemannen för verksamhetsstället i Jakobstad Mirka Fors berättar att stämningen är väntande efter den stora nyhetsbomben.

En del av arbetstagarna kommer att erbjudas förflyttning till verksamhetsstället i Uleåborg. Det är 240 kilometer mellan orterna och körtiden skulle bli tre timmar.

– De funderar förstås vad det skulle innebära för dem och om de vill ta emot en sådan förflyttning. Sen finns det bemanningsanställda som väntar på uppgifter om ifall avtalet om bemanningsarbete kommer att sägas upp för Jakobstads del eller inte. Människorna har många slags känslor, säger Fors.

Bara små förhandlingssegrar

Huvudförtroendeman Mika Oja är besviken på förhandlingarna. För Jakobstads del har arbetstagarsidans förhandlare bara uppnått små segrar.

– Det har kommit exceptionellt lite eftergifter från arbetsgivarens sida. Vi har just inte fått ändringar till stånd, endast små nyanser som underlättar slutresultatet, säger Oja.

Underlättande åtgärder är till exempel möjligheten att i fortsättningen arbeta från Jakobstad fastän den officiella arbetsplatsen skulle vara Uleåborg. Det skulle komma ett gemensamt arbetsutrymme i Jakobstad för distansarbete. Fors berättar att arbetstagarna varit lättade då de hört att det skulle bli något slags arbetsutrymme i Jakobstad.

– Det har tagits emot med gott humör. Utrymmet skulle vara gemensamt, där man kunde göra kundservicearbete vid en arbetsplats, se kolleger live och hålla teammöten, säger Fors.

Svenskspråkig KUNDservice hotad

DNA:s nationella svenskspråkiga kundservice har långt koncentrerats till Jakobstad. Arbetsgivaren litar i framtiden på maskinöversättningslösningar och hoppas att en del av de svenskspråkiga kundrådgivarna skulle fortsätta på verksamhetsstället i Uleåborg.

Det finns en handfull kundrådgivare på andra verksamhetsställen som kan svenska. Fors oroar sig ändå för arbetsmängden.

– De som kan svenska får i fortsättningen mer kontakter. Arbetstagarnas börda växer och kunderna är tvungna att köa, säger Fors.

Arbetsgivaren motiverar omställningsförhandlingarna med minskat behov av kundservice. Kunderna sköter sina ärenden alltmer digitalt. En annan orsak är låg användningsgrad för verksamhetsstället i Jakobstad. Kundrådgivarna har långt arbetat på distans hemifrån.

DNA:s vice förtroendeman Katja Komeza kritiserar arbetsgivarens sätt att planera affärsverksamheten proaktivt.

– Man ser långt in i framtiden och fattar beslut utan bevis på hur mycket till exempel artificiell intelligens och automationsstöd kommer att minska arbetet. Tecken kan visserligen skönjas, men det finns inte verkliga siffror att presentera, konstaterar Komeza.