Hyppää pääsisältöön

DNA:n Pietarsaaren toimipistettä uhkaa lakkautus – muutosneuvotteluissa 60 työpaikkaa vaarassa

DNA Pietarsaari
DNA Pietarsaari
DNA-konsernilla on käynnissä muutosneuvottelut, joiden dramaattisin vaikutus kohdistuu Pietarsaaressa toimivaan asiakaspalveluyksikköön.

Muutosneuvottelut ovat loppusuoralla ja päättyvät kuunvaihteessa. Pietarsaaren toimipisteen luottamusmies Mirka Fors kertoo, että tunnelmat ovat ison uutispommin jälkeen odottavat.

Osalle työntekijöistä tullaan tarjoamaan siirtoa Oulun toimipisteelle. Paikkakuntien välinen etäisyys on 240 kilometriä, ja ajomatkaa tulisi kolme tuntia.

– He miettivät tietysti, mitä se tarkoittaisi heille, ja haluavatko he ottaa sellaisen siirron vastaan. Sitten on vuokratyöntekijöitä, jotka odottavat tietoa siitä, tullaanko vuokratyösopimus Pietarsaaren osalta irtisanomaan vai ei. Ihmisillä on hyvin monenlaisia tuntemuksia, Fors sanoo.

Vain pieniä neuvotteluvoittoja

Pääluottamusmies Mika Oja on pettynyt neuvotteluihin. Pietarsaaren osalta työntekijäpuolen neuvottelijat ovat saavuttaneet vain pieniä voittoja.

– Poikkeuksellisen vähän myönnytyksiä on työnantajan puolelta tullut. Emme juurikaan ole saaneet muutoksia aikaan, ainoastaan ihan pieniä nyansseja, jotka helpottavat lopputulosta, Oja sanoo.

Helpottavia toimia on esimerkiksi mahdollisuus myös jatkossa tehdä työtä Pietarsaaresta käsin, vaikka virallinen työpaikka olisikin Oulussa. Pietarsaareen tulisi jatkossa yhteinen työtila etätyötä varten. Fors kertoo, että työntekijät ovat olleet helpottuneita kuullessaan, että Pietarsaareen jäisi jonkinlainen työtila.

– Se on otettu ihan hyvillä mielin vastaan. Tila olisi yhteistyötila, missä voisi tehdä asiakaspalvelutyötä työpisteillä, nähdä kollegoja livenä ja pitää tiimitapaamisia, Fors sanoo.

Ruotsinkielinen asiakaspalvelu uhan alla

DNA:n valtakunnallinen ruotsinkielinen asiakaspalvelu on pitkälti keskitetty Pietarsaareen. Työnantaja luottaa tulevaisuudessa konekäännösratkaisuihin ja toivoo, että osa ruotsinkielisistä asiakaspalvelijoista jatkaisi Oulun toimipisteessä.

Myös muissa toimipisteissä on kourallinen ruotsia osaavia asiakaspalvelijoita. Fors on kuitenkin huolissaan työmäärästä.

– Ruotsia osaaville tulee jatkossa enemmän kontakteja. Työntekijöiden työtaakka kasvaa ja asiakkaat joutuvat jonottamaan, Fors sanoo.

Työnantaja perustelee muutosneuvottelut vähenevällä asiakaspalvelutarpeella. Asiakkaat hoitavat entistä enemmän asiansa sähköisesti. Toinen syy on Pietarsaaren toimipisteen matala käyttöaste. Asiakaspalvelijat ovat pitkälti tehneet etätyötä kotoaan.

DNA:n varapääluottamusmies Katja Komeza arvostelee työnantajan tapaa suunnitella liiketoimintaa etupainotteisesti.

– Katsotaan kauas tulevaisuuteen ja tehdään päätöksiä ilman näyttöjä siitä, minkä verran esimerkiksi tekoäly ja automaatiotuki tulee vähentämään työtä. Viitteitä toki on nähtävissä, mutta todellisia lukuja ei ole esittää, Komeza toteaa.