Hoppa till huvudinnehållet

Jorma Malinen
TextPressmeddelande 1.11.2023
Jorma Malinen
Fackförbundet Pros styrelse har fattat beslut om att fortsätta och utvidga politiska åsiktsyttringar, med vilka man motsätter sig regeringens arbetslivsförsämringar. Politiska stridsåtgärder arrangeras i en ny våg med början den 7 november på separat valda arbetsplatser inom industrin.

Fackförbundet Pro förbereder sig på nya åsiktsyttringar för att motsätta sig regeringens arbetslivsförsämringar samt för att trygga medlemmarnas anställningsvillkor och utkomst.

Pro har i höst arrangerat en timme långa utmarscher inom industrin samt i försäkrings- och ict-branscherna. Orpos regering har inte ändrat sina planer på historiskt kraftiga försämringar i arbetslivet, den sociala tryggheten och strejkrätten samt i löntagarorganisationernas ställning. Därför har Pros styrelse fattat beslut om att fortsätta och utvidga åsiktsyttringarna med en andra våg på arbetsplatser inom industrin.

- Behovet att fortsätta och intensifiera åtgärderna är uppenbar. Försämringarna riktar sig mot löntagarna, dem som har det sämst ställt och speciellt mot kvinnor. Som också jämställdhetsombudsmannen konstaterat, försvagar till exempel ändringarna i arbetsavtalslagen jämställdheten mellan könen, då bland annat visstidsanställningar är vanligare bland kvinnor än män. Pro kan inte godkänna försämringarna, konstaterar Fackförbundet Pros ordförande Jorma Malinen.

Läs mer om ämnet här (på finska)