Hoppa till huvudinnehållet

Fackförbundet Pro utvidgar igen de politiska arbetsnedläggelserna och deltar i STOP nu!-demonstrationen

jorma
Fackförbundet Pro utvidgar arbetsnedläggelserna i separat utvalda branscher och deltar också i den politiska demonstrationen 1.2.2024 på Senatstorget i Helsingfors.

Publicerad 27.01.2024 kl. 14:41
Nyheter

Fackförbundet Pro utvidgar de politiska arbetsnedläggelserna till separat utvalda branscher och verksamhetsställen.

– Regeringen håller med sina arbetslivsförsämringar på att ändra så mycket i den nuvarande arbetsmarknadsmodellen att arbetslivet kommer att bli dramatiskt osäkrare.  De finländska arbetstagarna förtjänar och kräver bättre, konstaterar ordförande Jorma Malinen

I varslen som lämnats idag har arbetsnedläggelserna utvidgats till att gälla separat utvalda företag och verksamhetsställen i Finavia, livsmedels- och energibranschen samt i pappers- och teknologiindustrin. Lista över företagen.

Pros styrelse har dessutom fattat organisationsbeslut om att Fackförbundet Pros medlemmar har rätt att delta i STTK:s och FFC:s arrangerade demonstration 1.2.2024 på Senatstorget i Helsingfors medräknat behövlig restid. Demonstrationen riktar sig inte mot kollektivavtal. Organisationsbeslutet gäller inte branscher där det råder absolut arbetsfredsplikt och inte de företagsspecifika avtalen i pappersindustrin och mekaniska skogsindustrin.