För fem år sedan var Virve Joutsi och hennes man äntligen i den situationen att en långvarig dröm skulle börja.
– Vi hade skaffat en radhuslägenhet i ett område vi länge hade drömt om. Vi tänkte att det är vårt hem för resten av livet, berättar Joutsi.
Paret och hunden Bella flyttade in i den nya lägenheten på sommaren. Efter semestern började likväl problemen snart. Då höstregnen kom rann vattnet från taket på ett märkligt sätt. Till slut konstaterade byggnadsexperten, som husbolaget beställt, entydigt att taket är fel byggt och i behov av reparation.
– Vi tog artigt kontakt med förmedlaren och berättade vad som hänt, för nu händer det ju också besvärliga saker i världen. Vi fick likväl varken hjälp eller stöd av fastighetsförmedlaren som fungerat i samband med banken. Det var en överraskning och besvikelse.
Stödet från arbetsgemenskapen hjälpte vidare i tvisten
Efter det tog Joutsi och hennes man kontakt med dem som sålde huset. Fastän säljaren vid affär med bostadsaktie har ansvaret för dolda fel i två års tid, var säljarna inte villiga att förhandla om reparation av taket eller av att sänka köpepriset.
– Situationen var mycket besvärlig och framskred inte alls. Ganska snabbt började vi känna att vi inte på egen hand får den här härvan utredd.
Till all lycka var Joutsi inte någon dununge i frågor om boende och fastighetsskötsel. Hon arbetar som specialist i hyresförvaltning vid Newsec Property Asset Management Finland. Genom sitt arbete är hon väl insatt i hur ansvar fördelas i husbolag och hur fastigheter underhålls och repareras.
Under tvisten visade sig arbetsgemenskapens och även förbundets stöd vara värdefullt.
– Jag fick många bra tips och stöd på arbetsplatsen för att sköta saken. I något skede mindes jag också att Fackförbundet Pros medlemmar som medlemsförmån får gratis juridisk rådgivning i privata ärenden. Jag beslöt mig för att genast ta kontakt dit.
Det var först takläcka hos grannen som övertygade bolagsstämman
Samtidigt som Joutsi och hennes man tvistade med försäljaren började livet i det nya hemmet vara besvärligt. Det fanns bara fyra bostäder i husbolaget. De övriga aktieägarna var inte villiga att investera i reparation av taket.
– På husbolagets bolagsstämma lät man ganska direkt förstå att taket nog är i skick och att felet bara är våra egna fantasier. Saken började framskrida först i det skedet då det hos en annan aktieägare direkt efter samma möte kom vatten genom taket.
I ett bostadsaktiebolag hör yttertaket till bolagets ansvar. Fastän bolaget till slut beslöt sig för att börja med reparationer framskred inte frågan om kostnadsfördelning mellan Joutsi och säljaren. Säljaren ansåg att felet med taket inte förekommit tidigare, medan Joutsi och hennes man ansåg att det var solklart att taket inte ursprungligen kunde ha varit i skick.
Det behövdes utomstående hjälp.
– Den avgiftsfria rådgivningen var oersättlig för oss, för juristers arvoden är dyra och man kommer inte särdeles långt med till exempel ersättningen från rättsskyddsförsäkring. Gratis juridisk rådgivning i ett tidigt skede hjälpte oss att föra ärendet framåt välgrundat, rejält och korrekt, säger Joutsi.
Juristens hjälp hjälpte genast till rätt lösningar
Efteråt är Joutsi glad att hon i ett tidigt skede tog kontakt med juridiska rådgivningen för privatlivet. På så sätt visste hon hela tiden hur det skulle vara bäst att befrämja saken.
– Betjäningen var verkligt saklig och professionell. Vårt fall kartlades genast under det första samtalet och utgående från det styrdes vårt ärende till en jurist som bäst var insatt i ämnesområdet.
Det tog ett år att sköta fallet. Under den tiden förde Joutsi flera långa samtal med den juridiska rådgivningen för privatlivet.
– Vår juridiska rådgivning har den goda sidan att antalet gånger man kan ta kontakt inte begränsats. Det möjliggjorde att vi genuint fick hjälp och kunde effektivt driva vår sak.
Då nöden är som störst hjälper fackförbundet
Under resans gång behövdes förutom hjälp även ihärdighet. Till skillnad från jurist som avlönats genom uppdrag, kan den juridiska rådgivningen inte sköta tviste- eller rättsfall för medlemmen.
– Men vi fick handfasta råd. Med hjälp av dem kunde vi själva skriva dokumenten på vederbörligt sätt. Det hade varit omöjligt utan juridisk rådgivning, för det är väldigt få som känner till sådana här saker.
Tvisten slutade bra för Joutsi. Med hjälp av den juridiska rådgivningen för privatlivet kunde Joutsi bygga vattentäta motiveringar för sina ståndpunkter och hon och hennes man fick nästan hela sin andel av takreparationen som gottgörelse av säljaren. I bostadsbolaget var man tvungen att ersätta hela det gamla taket inklusive konstruktionen med ett nytt.
– Vi fick saken omskött, men tappade intresset. En bostad är en stor ekonomisk satsning för en person med normal inkomst, men framför allt är den ett hem där det ska vara bra att vara.
Då avtalen var undertecknade lade Joutsi och hennes man bostaden till försäljning. Det hittade i stället ett trevligt och lättskött hem i höghus. Oron har bytts mot glädje i livet.
Fallet lärde Joutsi två saker. Det lönar sig att säkerställa även ett bra köp två gånger. Och om inte heller det räcker så får man hjälp i nöden från fackförbundet vid en mängd olika problem i livet.
– Det lönar sig ofta att genast vända sig till förbundet oberoende av ärende. De mångsidiga medlemsförmånerna finns till för att användas.
Frågor om egendom är den vanligaste orsaken till att be om juridiska råd
Den juridiska rådgivningen i privatlivets frågor, som Fackförbundet Pro erbjuder sina medlemmar, har visat sig vara en viktig tjänst.
– Den är en uppskattad tjänst med tydlig och jämn efterfrågan, sammanfattar Sirpa Lappi, Fackförbundet Pros chef för medlemstjänsterna.
Rådgivningen erbjuds Pros medlemmar som arbetar eller är arbetslösa samt till studerandemedlemmar, men förmånen omfattar inte pensionärsmedlemmar. Som sakkunniga fungerar advokatbyrå Eversheds jurister och var och en av dem har sitt specialområde.
– Erfarenheterna har varit verkligt goda. Då man snabbt och med låg tröskel får tala med en expert, kommer ärendet genast in på rätt spår. Jag skulle uppskatta att kanske rentav 95 % av fallen löses med hjälp av råden man fått i det första samtalet.
Då Lappi gräver en stund i sina arkiv får man en bild av fallen där det behövs juridisk rådgivning. De omfattar arvs- och familjerätt, handel med bostadsaktier och fastigheter samt äktenskapsrätt.
– Sammanfattningsvis behövs det oftast råd i anslutning till egendom eller överföring av den, men det finns också med en del straffrättsliga frågor.
Fastän man speciellt i tvistefrågor oftast får goda och täckande råd redan i telefon, löser sig fallet inte alltid genom att avtala, utan det behövs en avlönad jurist för att driva ärendet.
– Fackförbundet Pros medlemmar får 15 % rabatt på uppdrag till advokatbyrån Eversheds.