Viisi vuotta sitten Virve Joutsi ja hänen miehensä olivat vihdoin tilanteessa, josta pitkäaikaisen unelman piti alkaa.
– Olimme hankkineet ison rivitaloasunnon alueelta, josta olimme unelmoineet pitkään. Ajattelimme, että se on loppuelämämme koti, Joutsi kertoo.
Pariskunta ja Bella-koira muuttivat uuteen asuntoon kesällä. Pian muuton jälkeen alkoivat kuitenkin ongelmat. Kun syksyn sateet koittivat, vedet valuivat katolta alas erikoisesti. Lopulta taloyhtiön tilaama rakennusasiantuntija totesi ykskantaan katon olevan väärin rakennettu ja korjaamisen tarpeessa.
– Otimme kohteliaasti yhteyttä välittäjään ja kerroimme, mitä oli tapahtunut, sillä kyllähän maailmassa hankaliakin asioita tapahtuu. Emme kuitenkaan saaneet minkäänlaista apua tai tukea pankin yhteydessä toimineelta kiinteistönvälittäjältä. Se oli yllätys ja pettymys.
Työyhteisön tuki auttoi riidan keskellä eteenpäin
Seuraavaksi Joutsi ja hänen miehensä ottivat yhteyttä asunnon myyjään. Vaikka vastuu piilevistä virheistä asunto-osakkeen kaupassa on myyjällä kahden vuoden ajan, asunnon myyjät eivät olleet halukkaita neuvottelemaan katon korjaamisesta tai kauppahinnan alentamisesta.
– Tilanne oli tosi hankala eikä edennyt mitenkään. Aika nopeasti meistä alkoi tuntua siltä, ettemme saa sotkua selvitettyä omin neuvoin.
Onnekseen Joutsi ei ollut asumiseen ja kiinteistönhuoltoon liittyvissä asioissa aivan untuvikko. Hän työskentelee Newsec Property Asset Management Finlandilla vuokrahallinnon spesialistina. Työnsä puolesta hän hyvin perillä siitä, miten vastuut taloyhtiöissä jakautuvat ja miten kiinteistöjä huolletaan ja korjataan.
Riidan keskellä työyhteisön ja myös ammattiliiton tuki osoittautui arvokkaaksi.
– Sain työpaikalta paljon hyviä vinkkejä ja tukea asian hoitamiseen. Jossakin vaiheessa muistin myös, että Ammattiliitto Pron jäsenille kuuluu jäsenpalveluna ilmainen yksityisasioiden lakineuvonta. Päätin ottaa sinne yhteyttä saman tien, kun sen keksin.
Vasta naapurin kattovuoto vakuutti yhtiökokouksen
Samalla kun Joutsi ja hänen miehensä kiistelivät myyjän kanssa, elämä uudessa kodissa alkoi olla hankalaa. Taloyhtiössä oli vain neljä asuntoa. Muut osakkaat eivät olleet halukkaita investoimaan katon remonttiin.
– Yhtiökokouksessa taloyhtiössä annettiin aika suoraan ymmärtää, että katto on kyllä ihan kunnossa ja vika vain omaa kuvitelmaamme. Asia alkoi edetä yhtiössä vasta siinä vaiheessa, kun toisella osakkaalla tuli heti saman kokouksen jälkeen vedet katosta läpi.
Vesikatto kuuluu asunto-osakeyhtiössä yhtiön vastuulle. Vaikka yhtiö päättikin lopulta ryhtyä korjaustoimiin, ei kustannusten jakaminen Joutsin ja myyjän välillä ottanut selvitäkseen. Myyjä katsoi, ettei katon vikaa ollut aiemmin esiintynyt, kun taas Joutsin ja hänen miehensä mielestä oli päivänselvää, ettei kato voinut alun perinkään olla kunnossa.
Tarvittiin ulkopuolista apua.
– Ilmainen neuvonta oli meille korvaamatonta, sillä lakimiehen palkkiot ovat kalliita, eikä esimerkiksi oikeusturvavakuutuksen korvaussummalla vielä lakiasioissa mennä kovin pitkälle. Ilmainen lakineuvonta varhaisessa vaiheessa auttoi meitä edistämään asiaa perustellusti, reilusti ja oikein, Joutsi sanoo.
Juristin apu auttoi heti oikeisiin ratkaisuihin
Jälkeenpäin Joutsi on iloinen siitä, että otti yhteyttä yksityiselämän lakineuvontaan heti alkuvaiheessa. Näin hän tiesi koko ajan, miten asiaa olisi parasta edistää.
– Palvelu oli tosi asiallista ja asiantuntevaa. Heti ensimmäisessä puhelussa tapauksemme kartoitettiin ja sen perusteella asiamme ohjattiin sellaiselle juristille, joka tunsi aihealueen parhaiten.
Tapauksen hoitaminen vei vuoden verran. Sinä aikana Joutsi kävi useita pitkiä puheluja yksityiselämän lakineuvonnan kanssa.
– Meidän lakineuvonnassamme on se hyvä puoli, ettei yhteydenottokertoja ole rajattu. Se mahdollisti sen, että saimme aidosti apua ja ajettua asiaamme tehokkaasti.
Kun hätä on suurin, ammattiliitto auttaa
Avun lisäksi matkan varrella tarvittiin myös sinnikkyyttä. Toisin kuin toimeksiannolla palkattu juristi, lakineuvonta ei voi hoitaa riita- tai oikeustapausta jäsenen puolesta.
– Mutta neuvontaa saimme kädestä pitäen. Sen avulla saimme itse kirjoitettua asiakirjat niin kuin piti. Ilman lakineuvontaa se olisi ollut mahdotonta, sillä aika harvalle tällaiset asiat ovat tuttuja.
Lopulta Joutsille kävi riidassa hyvin. Yksityiselämän lakineuvonnan avulla Joutsi kykeni rakentamaan vedenpitävät perusteet näkemyksilleen ja sai miehensä kanssa lähes koko kattoremonttinsa osuuden myyjältä hyvityksenä. Taloyhtiössä koko vanha katto jouduttiin rakenteineen korvaamaan uudella.
– Saimme asian hoidettua, mutta maku meni. Asunto on normaalituloiselle ihmiselle suuri taloudellinen panostus, mutta ennen kaikkea se on koti, jossa pitää olla hyvä olla.
Kun sopimukset oli allekirjoitettu, Joutsi ja hänen miehensä laittoivat asunnon myyntiin. Tilalle löytyi kiva ja helppohoitoinen koti kerrostalosta. Nyt huolten sijaan elämässä on taas iloa.
Tapaus opetti Joutsille kaksi asiaa. Hyväkin ostos kannattaa varmistaa pariin kertaan. Ja jos sekään ei riitä, hädän keskellä ammattiliitosta löytyy apua mitä erilaisimpiin elämän pulmiin.
– Melkeinpä asiassa kuin asiassa liiton puoleen kannattaa usein kääntyä heti. Monipuoliset jäsenpalvelut ovat olemassa siksi, että niitä myös käytetään.
Omaisuuden kysymykset ovat yleisin syy pyytää lainopillista neuvoa
Ammattiliitto Pron jäsenilleen tarjoama yksityiselämän oikeusneuvonta on osoittautunut tärkeäksi palveluksi.
– Se on arvostettu palvelu, jolla on selvä ja tasainen kysyntä, Ammattiliitto Pron jäsenpalvelupäällikkö Sirpa Lappi tiivistää.
Neuvontaa tarjotaan Pron työssäkäyville ja työttömille jäsenille sekä opiskelijajäsenille, mutta eläkeläisjäseniä etu ei koske. Asiantuntijoina toimivat lakiasiantoimisto Evershedsin juristit, joista jokaisella on oma erityisalansa.
– Kokemukset ovat olleet tosi hyviä. Kun asiantuntijan puheille päästään nopeasti ja matalalla kynnyksellä, asiat lähtevät heti oikeille raiteille. Arvioisin, että ehkä jopa noin 95 % tapauksista ratkeaa jo ensimmäisessä puhelussa saatujen neuvojen avulla.
Kun Lappi kaivaa hetken arkistojaan, syntyy kuva lakineuvontaa tarvitsevista tapauksista. On perintö- ja perheoikeutta, asunto-osakkeiden ja kiinteistöjen kauppaa sekä avio-oikeutta.
– Tiivistäen useimmiten neuvoa tarvitaan omaisuuteen tai sen siirtymiseen liittyvissä asioissa, mutta jonkun verran mukana on rikosoikeudellisiakin kysymyksiä.
Vaikka useimmiten erityisesti riita-asioissa saadaan hyvät ja kattavat ohjeet jo puhelimessa, aina tapaus ei kuitenkaan ratkea sopimalla, vaan tarvitaan palkattu juristi ajamaan asiaa.
– Ammattiliitto Pron jäsenet saavat 15 % jäsenalennuksen Evershedsin lakiasiaintoimistolle tehtävistä toimeksiannoista.