Hoppa till huvudinnehållet

Från kväveskåp till arbetskarriär – läroavtalsmodellen tar unga till laboratorier

Maryam Mohamed ja oppisopimuskoulutus
TextSaara Autere | Översättning Susanne Paetau
BildMeeri Utti
Maryam Mohamed ja oppisopimuskoulutus
Utbildning i enlighet med den nya läroavtalsmodellen ger arbetserfarenhet redan under studietiden. Maryam Mohamed slutför sina laborantstudier i Borealis Polymers forskningslaboratorium.

Tre morgnar i veckan styr Maryam Mohamed, 18, inte till skolan utan tar bussen till Sköldvik i Borgå. Hon studerar för dubbelexamen, laborantbranschens grundexamen och studentexamen, vid Stadin ammatti- ja aikuisopisto i Helsingfors. Tisdagar, torsdagar och fredagar är för Mohamed arbetsdagar på Borealis forskningslaboratorium, för hon avlägger slutet av sina laborantstudier genom läroavtal.

Mohamed blev genast intresserad av läroavtalsmodellen då den presenterades i skolan. Det skulle vara en styrka att ha erfarenhet av arbetslivet och laboratorieförhållanden redan vid utexamineringen.

– Jag vill få jobb i branschen och tänkte att jag i och med läroavtalet får värdefull arbetserfarenhet. Jag får mycket mer ut av läroavtalstiden än om jag bara skulle vara i skolan, säger Mohamed.

Önskan om att få komma just till Borealis stärktes då de förra våren besökte arbetsplatsen från skolan.

– Här fanns kväveskåp. Jag hade inte förut gjort något med dem och de intresserade mig, minns Mohamed studiebesöket för ett år sedan.

Beröm åt den unga ivriga studerande

Hon började vid Borealis i augusti förra året. De första två månaderna förflöt i praktik som utbildningsavtalsstuderande, varefter Mohamed blev egentlig läroavtalsstuderande. I forskningslaboratoriet vid Borealis innovationscenter har hon trivts mycket bra.

– Jag har lärt mig verkligt mycket nytt och studierna har gått bra framåt. Arbetskamraterna är trevliga, det är lätt att be om hjälp och ställa frågor, berättar Mohamed.

Också på Borealis har man varit riktigt nöjda med läroavtalsmodellen. I laboratoriet har man glatt sig över den ivriga och läraktiva unga medarbetaren.

– Alla har berömt hennes intresse och inställning till att lära sig nytt, säger avdelningens förtroendeman Soile Lustig.

Nya arbetsuppgifter börjar alltid med introduktion. Handledaren visar hur arbetet görs och till sist visar Mohamed genom praktiskt prov att hon kan arbetet. Hon gör också prov för skolan. Till dem hör en skriftlig del, för annars kan lärarna naturligtvis inte veta vad allt som gjorts, behandlats och lärts ut på arbetsplatsen.

I forskningslaboratoriet undersöks och analyseras katalysatorns och polymerens egenskaper. Mohamed har fått göra analyser under handledning av flera personer.

– Det är bra med flera handledare. Trots att man analyserar samma ämnen med samma metod har alla sin egen stil att göra det. Samtidigt får också handledarna omväxling i de egna vardagsrutinerna då de kan dela med sig av sitt kunnande till yngre, vet Lustig.

Omsorgsfull planering av tidsanvändning

Det är meningen att Mohamed blir färdig laborant och student i september. Kombinerandet av dubbelexamen och läroavtalsutbildning är inte svårt enligt henne – det kräver endast lite mer möda.

– Jag upplever att gymnasiedagarna är paus från arbetet och tvärtom. Det är trevligt med variation under veckan. Inte är det alltid lätt, men det lyckas nog då man planerar tidsanvändningen noga, berättar den motiverade studeranden.

Arbetsdagarna är längre än skoldagarna och det tar också tid att åka buss från Helsingfors till Sköldvik industriområde i Borgå, där Borealis finns. Arbetsgivaren erbjuder likväl bussresorna som anställningsförmån och på morgonen kan man ta sig en tupplur i bussen.

– Man måste bara vara noggrann så man inte åker förbi hållplatsen. Som tur har det ännu inte hänt, skrattar Mohamed.

I avlönad privatundervisning

Mohamed har fått arbeta också med kväveskåpen hon beundrade på studiebesöket. I dem behandlas luftkänsliga material i syrelösa förhållanden. En av skåpets väggar är av plexiglas och där finns fasta handskar, genom vilka man sätter händerna in i skåpet.

– Där blir det lätt svettigt, speciellt om händerna, men det har varit roligt att arbeta. De goda sidorna väger definitivt mer än de dåliga, funderar Mohamed.

Läroavtalsmodellen som Fackförbundet Pro och Kemiindustrin i gott samarbete gett idéer till, rekommenderar hon ”lite till alla”.

– Jag lärde mig inte just något i skolan. Det var svårt att gestalta saker och läraren hann inte hjälpa alla, så mycket gick mig förbi. Här är jag den enda eleven. Jag kan fråga allt möjligt och genast få svar. Och förstås är det trevligt att få lön för det här. Den stiger vartefter jag avlägger prov som hör till examen.

ProStoori berättar om de nyaste tipsen och fenomenen i arbetslivet

Anslut dig till e-postlistan och du får ProStoori-nyhetsbrevet till din e-post en gång i månaden.