På många arbetsplatser, t.ex. inom finansbranschen, ekonomisk förvaltning och kundservice inom ICT, får AI i uppgift att utföra jobb som tidigare utfördes av människor.
- Effekterna är redan märkbara på kvinnodominerade arbetsplatser. Det kommer att finnas behov av mänsklig interaktion i framtiden, men kommer resurserna att räcka till?, säger Antti Hakala, direktör för finanssektorn och ict- och kommunikationssektorn vid Fackförbundet Pro.
Det är här jämlikheten kommer in i bilden. När de enklare kundtjänstuppgifterna automatiseras av artificiell intelligens, hur ska då de mer krävande kundsituationerna som lämnas till människor, ofta kvinnor, organiseras?
- Om utvecklingen inte ges tillräckligt med resurser faller bördan på kvinnorna, varnar Hakala.
- Därför måste införandet av AI hanteras på samma sätt som alla större reformer av informationssystem: i samarbete, med tillräcklig utbildning och på ett transparent sätt.
Bristerna är synliga även i AI
Tanja Lehtoranta, expert i arbetsmiljö- och jämställdhetsärenden vid Pro, påpekar att AI inte uppstår i ett vakuum.
- Om det finns brister i samhället kommer de lätt att sippra ner i informationssystemen. Dåligt utformade AI-modeller kan vidmakthålla stereotyper och leda till diskriminerande praxis inom områden som rekrytering, karriärutveckling och löner.
Därför krävs alltid en konsekvens- och riskbedömning av AI. Vilka beslut kommer AI att vara inblandad i? Vilken typ av data kommer den att använda? Vems verklighet representerar datan? Kan AI oavsiktligt utesluta gravida, neurotypiska eller på annat sätt sårbara personer?
- Den goda nyheten är att vi kan påverka hur AI behandlar olika människor. Detta kräver en öppen diskussion och att personalen involveras redan i designfasen när man överväger hur AI-systemen ska användas, säger Lehtoranta.
Samarbete, utbildning och aktiv övervakning är nyckeln
AI är inte bara en risk - det är också en möjlighet att göra ett bättre jobb. När rutiner överförs till AI återstår för människan att analysera, konfrontera och kreativt lösa problem. Antti Hakala påminner oss om att Finland bör vara aktivt när det gäller användningen av AI.
- Annars hamnar vi på efterkälken i förhållande till USA och Kina, och det har vi inte råd med.
Enligt Hakala kräver smart användning av AI samarbete med de anställda, likvärdig utbildning för alla och aktivt ingripande i problem som rör användningen av AI.
- Användningen av AI bör följas upp aktivt och problem som uppstår bör hanteras snabbt. Om utmaningarna löses snabbt utvecklas de inte till en otrevlig snöbollseffekt, säger Hakala och ger över bollen till arbetsgivarna.
För att förverkliga AI:s fulla potential måste alla arbetstagare utbildas under arbetstid, annars riskerar jämställdheten att undergrävas.
- De som arbetar med kunder är ofta kvinnor, och i dessa jobb är självstudier svårt. Utbildningen måste därför vara planerad, tillgänglig för alla och ta hänsyn till de olika verkligterna på samma arbetsplats, påpekar hon.
AI kan förbättra jämställdhet och jämlikhet
Enligt Tanja Lehtoranta visar forskning i Finland att AI kan stärka gemenskapen och synliggöra arbetsbördan, som sedan kan fördelas jämnare. Det öppnar också upp för nya verktyg för arbetshälsa och säkerhet: intelligenta system kan upptäcka belastningstoppar och stödja tryggare arbetsmetoder.
- Rätt använd kan AI vara ett bra verktyg för att förbättra jämställdhet och likabehandling, säger Lehtoranta.
När personalen involveras från början, när rättvis utbildning tillhandahålls och när jämställdhet inkluderas i bedömningsprocessen kan AI öka jämställdheten, inte minska den.
Slutsatserna i den nyligen publicerade statliga rapporten "AI och jämställdhet" är att även om AI:s inverkan på arbetslivet, jämställdhet och diskriminering är svår att förutse, kan god planering och utbildning samt involvering av anställda i utvecklingsprocessen minska de negativa effekterna av AI.
Försäkringsbranschen ett bra exempel på AI-samarbete
Försäkringsbranschen är ett exempel där kollektivavtalet som förhandlats fram av Pro redan beaktar AI som en del av dialogen mellan arbetsgivare och personal.
- AI förändrar inte bara arbetet utan också arbetsförhållandena, och dessa måste behandlas på arbetsplatsen tillsammans med arbetstagarna. AI:s inverkan på arbetet och arbetsförhållandena ska diskuteras så öppet och begripligt som möjligt, säger Antti Hakala, direktör för finanssektorn och ict- och kommunikationssektorn vid Pro.
I det gemensamma ställningstagandet till kollektivavtalet konstateras att arbetsgivaren i enlighet med kollektivavtalet för försäkringsbranschen sörjer för nödvändig tilläggsutbildning när ny teknik tas i bruk ochtillsammans med förtroendemannen utreder kompetens- och utbildningsbehovet.
Ansvarsfull användning av AI vid rekrytering och karriärutveckling, AI-kunskap i arbetsrollen och AI:s potentiella inverkan på arbetsvillkoren och skyddet av arbetstagarnas personuppgifter är en del av den gemensamma åtgärden.