Hoppa till huvudinnehållet

Kollektivavtalsförhandlingarna inleds för tjänstemännen i teknologiindustrin

Neuvottelijat istuvat neuvottelupöydän äärellä.
Fackförbundet Pros kollektivavtalsförhandlingar för tjänstemännen i teknologiindustrin inleds med Teknologiindustrins arbetsgivare rf måndagen den 25 oktober.

Kollektivavtalsförhandlingarna inleds för tjänstemännen i teknologiindustrin

Publicerad 22.10.2021 kl. 14:22
Nyheter

Ett tillräckligt antal företag har nu organiserat sig i den nya arbetsgivarföreningen, så det möjliggör att tjänstemännens kollektivavtal är allmänt bindande även i fortsättningen.

Pros kollektivavtalsförhandlingar med den nya arbetsgivarföreningen inleds i måndag. Förhandlingarna kommer att ha en stram tidtabell, för det ikraftvarande kollektivavtalet löper ut i slutet av november.

– Det är bråttom, men Pros starka vilja är att få ett förhandlingsresultat med Teknologiindustrins arbetsgivare rf före avtalsperioden är till ända, konstaterar Pros ordförande Jorma Malinen.

Pro och Teknologiindustrins arbetsgivare granskar i måndag 25.10 också hur arbetsgivarna i planerings- och konsultbranschen organiserat sig i den nya arbetsgivarföreningen och förutsättningarna för att inleda förhandlingar i branschen.