Hoppa till huvudinnehållet

Löneförhandlingarna började i ict-branschen

Neuvottelijat istuvat neuvotteluhuoneessa.
Förhandlingarna om lönehöjningarna år 2023 enlig ict-branschens kollektivavtal började torsdagen den 3 november 2022 med Arbetsgivarna för servicebranscherna PALTA rf.

Löneförhandlingarna började i ict-branschen

Publicerad 09.11.2022 kl. 10:54
Nyheter

I förhandlingarna deltar från Pro direktör Antti Hakala och de ansvariga branschombudsmännen Arto HeikkiläMikko Honkanen och Elli Ravantti. Därtill deltar i förhandlingarna förhandlingsdelegationens ordförande Eva-Marie Penttilä och vice ordförande Juha Kivistö.

Om enighet inte nås om lönerna senast 30.11.2022, har parterna möjlighet att säga upp kollektivavtalet så att det löper ut 28.2.2023.

Kollektivavtalet för ict-branschens tjänstemän är nationellt. Enligt bestämmelsen om tillämpningsområde omfattar avtalet tjänstemän i Arbetsgivarna för servicebranscherna PALTA rf:s medlemsföretag, som arbetar i ict-branschen (informations-, telekommunikations- och informationsteknikbranscherna samt contact center), med användning och underhåll av nätet inom televisions- och radiobranschen samt i tjänstemannauppgifter inom telekommunikationsbranschen gällande sändningsverksamheten (undantaget Yleisradio Oy, Digita Oy och MTV Oy). Kollektivavtalet tillämpas även på tjänstemän inom medlemsföretag som bygger upp och underhåller tjänster och infrastruktur eller som utövar jämförbar verksamhet i dessa eller motsvarande branscher.