Hoppa till huvudinnehållet

I ict-branschen inleds kollektivavtalsförhandlingar i januari

Monta ihmistä työskentelee toimistossa tietokoneilla
Ict-branschens kollektivavtal sades upp så att det löper ut den 28 februari 2023 och förhandlingarna om nytt kollektivavtal inleds i januari.

I ict-branschen inleds kollektivavtalsförhandlingar i januari

Publicerad 21.12.2022 kl. 12:35
Nyheter

Löneförhandlingarna för ict-branschens tjänstemän avslutades måndagen den 19 december och optionsåret förverkligas inte. Kollektivavtalet sades upp så att det löper ut den 28 februari 2023 och förhandlingarna om nytt kollektivavtal inleds den 17 januari.

– Uppsägning av kollektivavtal är en normal åtgärd i anslutning till förhandlingar och så kan vi förhandla om löner och andra kollektivavtalsbestämmelser, berättar ict-branschens ansvariga branschombudsman Arto Heikkilä från Fackförbundet Pro.

Ict-branschens förhandlingsdelegation konstaterade att Pro hade velat förhandla om löneuppgörelse för optionsåret men det fanns inte förutsättningar för detta. Våren 2022 stakade Pros styrelse ut att löntagarnas köpkraft ska tryggas i höstens förhandlingar.

Förhandlingsdelegationen påverkar i bakgrunden

Alla Pros kollektivavtal har en förhandlingsdelegation, som består av aktiva förtroendepersoner eller medlemmar i förbundets förvaltning.

Ict-branschens förhandlingsdelegation har bestämt branschens kollektivavtalsmålsättningar och Pros styrelse har godkänt dem. Förhandlingsdelegationen fungerar under förhandlingarna som stödgrupp, med vilken förhandlarna regelbundet går igenom förhandlingsläget.

I de egentliga kollektivavtalsförhandlingarna i januari deltar förhandlingsdelegationens ordförande Eva-Marie Penttilä och vice ordförande Juha Kivistö. Från Pros kontor deltar i förhandlingarna direktör Antti Hakala och de ansvariga branschombudsmännen Arto Heikkilä, Mika Mäkelä och Mikko Honkanen.

Till ict-branschens förhandlingsdelegation hör också är Jukka Mutanen, Marko Mustonen, Katja Komeza, Mirka Fors, Ulla-Maija Kentta, Harri Kilponen, Teemu Ruuskanen och Pasi Laakkonen