ICT-alalla aloitetaan tes-neuvottelut tammikuussa

Monta ihmistä työskentelee toimistossa tietokoneilla
​​​​​​​ICT-alan työehtosopimus irtisanottiin päättymään 28. helmikuuta 2023 ja neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta aloitetaan tammikuussa.

ICT-alalla aloitetaan tes-neuvottelut tammikuussa

Julkaistu 21.12.2022 klo 12:00

ICT-alan toimihenkilöiden palkkaneuvottelut päättyivät maanantaina 19. joulukuuta eikä optiovuosi toteudu. Työehtosopimus irtisanottiin päättymään 28. helmikuuta 2023 ja neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta aloitetaan 17. tammikuuta.

– Työehtosopimuksen irtisanominen on normaali neuvotteluihin liittyvä toimenpide ja pääsemme tammikuussa neuvottelemaan palkoista ja muista tes-määräyksistä, ICT-alan sopimusalavastaava Arto Heikkilä Ammattiliitto Prosta kertoo.

ICT-alan neuvottelukunta totesi, että Pro olisi halunnut neuvotella optiovuotta koskevan palkkaratkaisun, mutta tähän ei ollut edellytyksiä. Keväällä 2022 Pron hallitus linjasi, että palkansaajien ostovoima on turvattava syksyn neuvotteluissa.

Taustalla vaikuttaa neuvottelukunta

Kullakin Pron työehtosopimuksella on neuvottelukunta, joka koostuu aktiivisista luottamushenkilöistä tai liiton hallinnon jäsenistä.

ICT-alan neuvottelukunta on määritellyt alan työehtosopimustavoitteet ja Pron hallitus on ne hyväksynyt. Neuvottelukunta toimii neuvotteluiden aikana taustaryhmänä, jonka kanssa neuvottelijat käyvät säännöllisesti neuvottelutilannetta läpi.

Varsinaisiin tes-neuvotteluihin tammikuussa osallistuvat neuvottelukunnan puheenjohtaja Eva-Marie Penttilä ja varapuheenjohtaja Juha Kivistö. Pron toimistosta neuvotteluihin osallistuvat johtaja Antti Hakala sekä sopimusalavastaavat Arto Heikkilä, Mika Mäkelä ja Mikko Honkanen

ICT-alan neuvottelukuntaan kuuluvat myös Jukka Mutanen, Marko Mustonen, Katja Komeza, Mirka Forss, Ulla-Maija Kentta, Harri Kilponen, Teemu Ruuskanen ja Pasi Laakkonen.