Hoppa till huvudinnehållet

Övertidsförbud för tjänstemännen i planerings- och konsultbranschen

Neuvottelijat_tes-pöydässä
Fackförbundet Pro har fattat beslut om övertidsförbud i tillämpningsområdet för tjänstemännens kollektivavtal i planerings- och konsultbranschen. Övertidsförbudet börjar 4.12.2021 klockan 00.00 och är i kraft tills vidare.

Övertidsförbud för tjänstemännen i planerings- och konsultbranschen

Publicerad 03.12.2021 kl. 17:14
Nyheter

Övertidsförbudet omfattar alla som arbetar inom tillämpningsområdet för tjänstemännens kollektivavtal för planerings- och konsultbranschen.

Övertidsförbudet börjar samtidigt med övertidsförbuden som Pro, Industrifacket och YTN redan tidigare utlyst i industribranscher.

I förhandlingarna mellan Teknologiindustrins arbetsgivare rf och Fackförbundet Pro rf har man inte nått en uppgörelse om lönemodellen och inte heller om lönehöjningarnas nivå.

Det är löneuppgörelsemodellen som skapar friktion. Pro eftersträvar i förhandlingarna lönehöjningar som garanterar utveckling av alla medlemmars köpkraft. Teknologiindustrins arbetsgivare har erbjudit en löneuppgörelse, som med beaktande av inflationen, skulle försämra Pro-medlemmarnas köpkraft. Arbetsgivarförbundet godkänner inte heller tanken på allmän höjning som betalas till alla tjänstemän.

– Pro godkänner inte en sådan slags löneuppgörelse under några som helst omständigheter. Pro försöker uppnå en skälig förhandlingsuppgörelse. Pros målsättning är att träffa avtal så snabbt som möjligt, men tills vidare är skillnaderna i synsätt för stora för löneuppgörelsens del, konstaterar Pros ordförande Jorma Malinen.

Under övertidsförbudet arbetar man högst ordinarie arbetstid. Under övertidsförbudet utökar man inte heller flexsaldot eller reser i arbetsärenden under fritiden.