Ylityökielto suunnittelu- ja konsulttialan toimihenkilöille

Neuvottelijat_tes-pöydässä
Ammattiliitto Pro on päättänyt ylityökiellosta suunnittelu- ja konsulttialan toimihenkilöiden työehtosopimuksen soveltamisalalle. Ylityökielto alkaa 4.12.2021 kello 00.00 ja on voimassa toistaiseksi.

Ylityökielto suunnittelu- ja konsulttialan toimihenkilöille

Julkaistu 03.12.2021 klo 15:40

Ylityökielto koskee kaikkia suunnittelu- ja konsulttialan toimihenkilöiden työehtosopimuksen piirissä työskenteleviä.

Ylityökielto alkaa yhtä aikaa Pron, Teollisuusliiton ja YTN:n jo aiemmin teollisuuden toimialoille julistamien ylityökieltojen kanssa.

Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n ja Ammattiliitto Pro ry:n välisissä neuvotteluissa ei ole löytynyt ratkaisua palkkamallista, eikä palkankorotusten tasosta.

Neuvotteluissa hiertää palkkaratkaisumalli. Pro tavoittelee neuvotteluissa palkankorotuksia, jotka takaavat kaikkien jäsenten ostovoiman kehittymisen. Teknologiateollisuuden työnantajat on tarjonnut palkkaratkaisua, joka inflaatio huomioon ottaen heikentäisi Pron jäsenten ostovoimaa. Työnantajaliitto ei myöskään hyväksy ajatusta kaikille toimihenkilöille maksettavasta yleiskorotuksesta.

– Pro ei hyväksy tämänkaltaista palkkaratkaisua missään oloissa. Pro pyrkii saavuttaman kohtuullisen neuvotteluratkaisun. Pron tavoitteena on tehdä sopimus mahdollisimman pian, mutta toistaiseksi näkemyserot palkkaratkaisun osalta ovat liian suuret, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Ylityökiellon aikana tehdään töitä enintään säännöllisen työajan verran. Ylityökiellon aikana ei myöskään kerrytetä liukumasaldoa eikä matkusteta vapaa-aikana työasioissa. Lue lisää >