Hoppa till huvudinnehållet

Pro varslar om strejk på arbetsplatser inom tillämpningsområdet för teknologiindustrins samt planerings- och konsultbranschens kollektivavtal

teknologiateollisuus
Fackförbundet Pro har idag gett strejkvarsel till på förhand bestämda arbetsplatser i tillämpningsområdet för tjänstemännens kollektivavtal i teknologiindustrin. Strejken gäller också arbete inom tillämpningsområdet för tjänstemännens kollektivavtal för planerings- och konsultbranschen, som görs för företag som omfattas av strejken.

Publicerad 30.12.2021 kl. 17:52
Nyheter

Strejken gäller arbetsskift som börjar mellan 14.1.2022 klockan 00.00 och 23.1.2022 klockan 24.00 på separat bestämda arbetsplatser.

Pro har dessutom fattat beslut om övertidsförbud för hela teknologiindustrins avtalsbransch, som börjar 14.1.2022 klockan 00.00 och slutar 23.1.2022 klockan 24.00.

Förhandlingar om nytt kollektivavtal för tjänstemännen i teknologiindustrin inleddes i oktober 2021. Förhandlingarna om löneuppgörelse har inte lett till resultat. I arbetsgivarförbundets förslag har inget slags allmän höjning av lönerna ingått och höjningsnivån som presenterats för Pro understiger rejält den förutspådda ökningen av levnadskostnader.

Pro ser det uppkomna läget som beklagligt

– Pros medlemmar kräver att i löneuppgörelsen ingår en tillräcklig allmän höjning. Pro har under förhandlingarnas gång gett flera förslag, där det beaktats också arbetsgivarens behov.  Arbetsgivarförbundet har likväl varit ytterst passivt och inte gått med på att komma emot något, säger Fackförbundet Pros ordförande Jorma Malinen.

Pros förhandlingar i planerings- och konsultbranschen har fortlöpt i samma takt som förhandlingarna för tjänstemännen i teknologiindustrin. Arbetsgivarsidans förhandlare är Teknologiindustrins arbetsgivare rf och förhandlingarna har strandat av samma orsak. Därför deltar tjänstemännen i planerings- och konsultbranschen i teknologiindustrins strejk. Övertidsförbudet som i början av december utlystes i planerings- och konsultbranschen fortsätter ännu.

– Syftet med strejken är att söka en saklig löneuppgörelse för båda avtalsbranscherna, säger Malinen.

Malinen poängterar att Pro är redo att med mycket snabb tidtabell söka en lösning genom att förhandla, ifall arbetsgivarförbundet har vilja att avtala.