Det tas ofta kontakt till Pros anställningsjour med frågor i anslutning till semester. Utöver rådgivning per telefon kan man nu också fråga råd av botten Aina, som jourar på vår webbplats (Aina talar finska). Svar på många frågor hittar du också i Informationsbanken för arbetslivet.
1. När är det sommarsemester och vem bestämmer semesterns tidpunkt?
Största delen av sommarsemestern ska tas ut under semesterperioden 2.5–30.9. Resten av semesterdagarna kan tas ut antingen utanför semesterperioden eller, om så avtalats, flyttas för att tas ut senare.
Enligt lagen ska arbetstagaren ha möjlighet att framföra önskemål, men arbetsgivaren bestämmer slutligen tidpunkten för semestern. Om den oavbrutna semestern är kortare än fyra veckor, ska arbetsgivaren kunna motivera varför arbetstagaren inte kan ha semestern utan avbrott. Syftet med semester är att avbryta arbetet och den ska vara så lång att arbetstagaren kan återhämta sig.
Många är också intresserade av hur mycket semester det går åt då man semestrar. Till semestern räknas också lördagar, det vill säga det går sex dagar per vecka till semester. Inom staten går det fem dagar per vecka. Undantag är de så kallade röda dagarna i kalendern, det vill säga helger såsom midsommar, första maj och skärtorsdagen. De förbrukar inte semesterdagssaldot om de infaller på vardagar.
2. Hur räknas semesterlön och semesterpremie?
Under semestern får man samma lön som annars. Därtill får man semesterpremie, som benämns semesterpenning i offentliga sektorn. Semesterpremien betalas utöver semesterlönen och den är 50 procent av semesterlönen. Den betalas vanligen efter semestern. Se om betalning av semesterpremie/semesterpenning i ditt kollektivavtal/tjänstekollektivavtal.
3. Vad händer om man blir sjuk under semestern?
Om man insjuknat före semestern börjar, kan semestern flyttas från den första dagen. Om man insjuknar då semestern redan börjat, måste man utan dröjsmål be arbetsgivaren att semestern framskjuts. Den så kallade självrisktiden är sex dagar, resten av semestern kan flyttas. Man ska sända en sakenlig utredning om sjukdomen eller olycksfallet till arbetsgivaren, till exempel läkarintyg.
4. Kan arbetsgivaren beordra en att arbeta under semestern?
Huvudregeln är att man inte behöver arbeta under semestern. Man får också stänga av telefonen för semestertiden.
Om det faktiskt är någon överraskande situation på arbetet som man måste reagera på, kan man förhandla med arbetsgivaren om att arbeta. I arbetsavtalsförhållande får man också säga nej till arbetet. Om man vill flytta semestern och arbeta, ska man avtala om ersättning, till exempel om övertidsersättning eller semesterdagar.
Fråga botten Aina i Työelämän tietopankki
I Informationsbanken för arbetslivet hittar du svar på många arbetslivsfrågor. Du får hjälp av finskspråkiga botten Aina genom att gå till finska Työelämän tietopankki och klicka på "Avaa chat" på sidans högra kant.