Entä jos kesälomalla sairastuu ja muut lomakysymykset

nainen istuu laiturilla järven rannalla
Lomakauden kunniaksi kokosimme yhteen työsuhdeneuvonnan vuosilomaan liittyvät yleisimmät kysymykset ja vastaukset.

Entä jos kesälomalla sairastuu ja muut lomakysymykset

Julkaistu 20.04.2023 klo 06:01
ProStoori
Kirjoittanut
Verna Julkunen
Kuvaaja Istockphoto

Kesälomaan liittyviä yhteydenottoja tulee paljon Pron työsuhde- ja virkaehtoneuvontaan. Neuvontapuhelimen lisäksi sivuillamme päivystää nyt myös Aina-Botti, jolta voi kysyä neuvoa. Moneen askarruttavaan asiaan löytyy vastaus Työelämän tietopankista

1. Milloin kesäloma on ja kuka päättää lomani ajankohdan?

Suurin osa kesälomasta täytyy pitää lomakaudella 2.5.–30.9. Loput lomapäivät voi joko pitää lomakauden ulkopuolella, tai mikäli niin on sovittu, siirtää myöhemmin pidettäväksi.

Lain mukaan työntekijällä on oltava mahdollisuus esittää toiveita, mutta työnantaja saa lopulta määrätä loman ajankohdan. Jos yhtäjaksoista lomaa on vähemmän kuin neljä viikkoa, pitää työnantajan pystyä perustemaan, miksi työntekijä ei voi lomailla yhtäjaksoisesti. Loman tarkoitus on katkaista työ ja olla riittävän pituinen, jotta työntekijä pystyy palautumaan.

Monia kiinnostaa myös, paljon vuosilomaa kuluu lomaillessa. Vuosilomaan lasketaan myös lauantait, eli lomaa kuluu kuusi päivää viikossa. Valtiolla lomaa kuluu viisi päivää viikossa. Poikkeuksena ovat kalenterin niin sanotut punaiset päivät eli juhlapyhät, kuten juhannus, vapunpäivä ja helatorstai. Ne eivät kuluta lomapäiväsaldoa, jos ne sijoittuvat arkipäivälle.

2. Miten lomapalkka ja lomaraha lasketaan?

Lomalta saa saman palkan kuin muulloinkin. Sen lisäksi saa myös lomarahaa.  Lomaraha on lomapalkan päälle maksettava lisäpalkkio, joka on  50 prosenttia vuosilomapalkasta. Se maksetaan yleensä loman jälkeen. Tarkista työehtosopimuksesta tai virkaehtosopimuksesta  lomarahan maksaminen.

3. Entä jos sairastuu kesälomalla?

Jos on jo sairastunut, kun loma alkaa, voi vuosilomaa siirtää ensimmäisestä päivästä lähtien. Jos sairastuu loman jo alettua, täytyy loman siirtoa pyytää työnantajalta viipymättä. Niin sanottu omavastuuaika on kuusi päivää, loput lomasta saa siirtää. Työnantajalle täytyy toimittaa myös asiallinen selvitys sairaudesta tai tapaturmasta, esimerkiksi lääkärintodistus.

4. Voiko työnantaja määrätä tekemään töitä lomalla?

Pääsääntö on, että lomalla ei tarvitse tehdä töitä. Puhelimen saa myös laittaa kiinni loman ajaksi.

Jos oikeasti töissä on jokin yllättävä tilanne, johon pitää reagoida, voi työnteosta neuvotella työnantajan kanssa.  Työsopimussuhteessa työstä saa myös kieltäytyä. Jos haluaa siirtää lomaa ja tehdä töitä, on sovittava korvauksesta, esimerkiksi ylityökorvauksesta tai lomapäivistä.