Arbetsintyg är en lagstadgad rättighet
Enligt arbetsavtalslagen har arbetstagaren rätt att få ett arbetsintyg av arbetsgivaren. Intyget ska alltid inkludera anställningens längd och en tillräckligt noggrann beskrivning av arbetsuppgifterna. Om arbetstagaren önskar ska intyget också inkludera orsaken till att anställningen upphörde samt en bedömning av arbetstagarens kompetens och uppförande.
– Arbetsgivaren måste inte erbjuda ett arbetsintyg på eget initiativ, men på begäran av arbetstagaren måste intyget ges. Det lönar sig alltid att be om ett arbetsintyg, även för korta anställningar – det bygger upp en trovärdig arbetshistoria, säger Petteri Halvari, branschombudsman vid Fackförbundet Pro.
Basuppgifter i början av arbetsintyget
Arbetsintyget inleds åtminstone med ditt namn, arbetsgivarens namn och kontaktuppgifter, anställningens start- och slutdatum, din arbetstitel samt eventuella arbetsbeskrivningar.
– På så sätt ser den nya arbetsgivaren hur länge du har haft jobbet och vad du har gjort. Det är viktigt att se till att datumen stämmer – särskilt om du har haft flera olika roller hos samma arbetsgivare, tipsar Halvari.
Nämn också anställningsformen
I intyget lönar det sig att ange om anställningen var tillsvidare (fast) eller tidsbunden. Det är också bra att nämna om arbetet var på heltid eller deltid, eller om det utfördes till exempel i skift eller på distans.
– Sådan information ger den nya arbetsgivaren en helhetsbild av dina arbetsförhållanden och kan klargöra hur deltidsarbetet eller projektarbetet sett ut, säger Halvari.
Synliggör din kompetens via beskrivningar av arbetsuppgifter och ansvarsområden
Ett bra arbetsintyg beskriver tydligt dina arbetsuppgifter och eventuella särskilda ansvarsområden.
– En konkret beskrivning hjälper till att visa vad du faktiskt kan – inte bara hur din titel låter, sammanfattar Halvari.
Orsaken till att anställningen upphörde – bara om du själv vill
Det är inte obligatoriskt att ange varför anställningen upphörde – om du inte själv begär det. Om orsaken är tydlig och fördelaktig för dig, kan det vara till nytta att nämna den.
– Till exempel när ett projekt avslutas, sommarjobbet tar slut eller du går vidare till ett annat jobb, lönar det sig att inkludera orsaken, påpekar Halvari.
Du kan be om ett omfattande arbetsintyg
Enligt lagen har du rätt att be om ett omfattande arbetsintyg som utöver basuppgifterna innehåller arbetsgivarens bedömning av dina yrkeskunskaper och ditt uppförande.
– Du kan be om ett tillägg till intyget i efterhand, om behov uppstår. Arbetsgivaren får inte lägga till annan information än det du uttryckligen har begärt. Det lönar sig alltså att vara noggrann i sin begäran, fortsätter Halvari.
Tillfälligt arbetsintyg under anställningen
Ett tillfälligt arbetsintyg är en förkortad version av det officiella intyget, som arbetsgivaren kan skriva under pågående anställning – till exempel för ett studieintyg, praktikintyg eller bevis på yrkeskompetens.
Enligt Halvari nämns det tillfälliga intyget inte uttryckligen i arbetsavtalslagen, men att ge ett sådant är en etablerad praxis.
– Arbetsgivaren kan till och med vara skyldig att skriva ett tillfälligt intyg, om arbetstagaren behöver det exempelvis för att söka till en utbildning. Det här hänger ihop med arbetsgivarens allmänna skyldighet att främja arbetstagarens möjligheter att utvecklas i sitt jobb.
I ett tillfälligt intyg anges hur länge anställningen har pågått hittills, arbetstiteln samt vad arbetsuppgifterna innehåller. Orsaken till anställningens upphörande eller omdöme om arbetstagaren behövs inte. Det slutliga arbetsintyget kan du begära när anställningen avslutas.
Underskrift och datum i slutet
Eftersom arbetsintyget är ett officiellt dokument är det bra att i slutet ange namn och titel på den som skrivit intyget. Det är oftast din närmaste chef eller en HR-ansvarig.
– Du kan be personen som undertecknat arbetsintyget att fungera som referens för nästa jobb, berättar Halvari.
Glömde du be om ett arbetsintyg?
Arbetsgivaren är skyldig att ge dig ett arbetsintyg i upp till tio år efter att anställningen har upphört. Om det har gått mer än tio år kan du fortfarande be om intyget, så länge det inte medför oskäliga svårigheter för arbetsgivaren – men innehållet begränsas då till anställningens längd och arbetsuppgifternas innehåll.
Ett intyg som inkluderar yrkeskunskaper och uppförande måste begäras inom fem år efter att anställningen har avslutats.